Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
BR 1 sport en beweging : omnisport23943/1709/1920/1/01
Studiegids

BR 1 sport en beweging : omnisport

23943/1709/1920/1/01
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Puymbroeck Linda
Andere co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Bollens Erik, Clerckx Joeri, Decru Bart, Dircken Lander, Plaetinck Silke, Sychold Nina, Vervoort Raf, Weemaes Thomas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
beoefent op een veilige manier de aangeboden omnisporten
legt de belangrijkste regels van de aangeboden omnisporten uit
legt de belangrijkste speltechnieken van de aangeboden omnisporten uit
licht de methodische opbouw van de aangeleerde technieken toe
past de belangrijkste spelregels van aangeboden omnisporten toe in spelsituaties
past de belangrijkste technieken van de aangeboden omnisporten toe in spelsituaties
voert de belangrijkste speltechnieken van de aangeboden omnisporten op een vlotte manier uit
Studenten kunnen benoemen welke vakspecifieke componenten het didactisch cahier/ een leerplan omvat (TD)
Studenten kunnen vakspecifieke doelen en vakinhouden situeren in een didactisch cahier/ een leerplan (TD)
Studenten kunnen de vakspecifieke lesopbouw in een gegeven of geobserveerde les omschrijven.(TD)
Leerbevordering: talentgericht differentiƫren
Studenten kunnen de rol van de didactische principes binnen hun vak verwoorden. (TD)
Studenten kunnen verschillende didactische werkvormen voor het eigen vak situeren binnen het continuĆ¼m leerkracht- / leerlinggestuurd. (TD)

Leerinhoud

Voor de gegeven omnisporten komen volgende items aan bod:

- techniek

- methodiek

- spelregels

- spelsituaties

- spelvormen

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
  • Opmerking: Interactieve werkvormen (TD)
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)90,00De evaluatie bestaat uit :
- Het uitvoeren van de aangeleerde technieken van de verschillende sporten (80%)
- Het verwoorden van de aangeleerde technieken, reglementen van de verschillende sporten (20%)
Er is een evenredige verdeling over de 3 sporten
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)10,00TD
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)10,00TD
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)90,00De evaluatie bestaat uit :
- Het uitvoeren van de aangeleerde technieken van de verschillende sporten (80%)
- Het verwoorden van de aangeleerde technieken, reglementen van de verschillende sporten (20%)
Er is een evenredige verdeling over de 3 sporten