Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Social and Cultural Work and Society26629/1710/1920/1/41
Study guide

Social and Cultural Work and Society

26629/1710/1920/1/41
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Work, programme stage 3
    Specialisation:
    • Social - Cultural Work
In other study programme:
  • Bachelor of Social Work as Social and Cultural Work and Society
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Van Ceulebroeck Nathalie
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 1
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.10.2019 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 84,00 hours
Total cost price activities: € 30,00

Prerequisites

having finished at least 60 ects credits in programme part (year) 1 AND having finished at least 60 ects credits in programme part (year) 2 AND having passed, or having a tolerated mark for Social Cultural Discourse.

Learning outcomes (list)

SLO02-SCW1-Empowerment and social cohesion
You conceptualize your own vision about the role and mission of the social cultural worker in the city.
You critically examine the role and assignment of the social cultural worker in a metropolitan context.
You critically examine the role and assignment of the social cultural worker with regard to city and neighborhood development.
You critically examine the role and assignment of the social cultural worker with regard to solidarity in the urban context.
You reflect on the professionalism and legitimacy of the social cultural worker in an urban context.

Course content

Sociaal-cultureel werk en samenleving is een vak waarbij de student wordt uitgedaagd zelf te denken. De student ontwikkelt een eigen visie en werkt eigen ideeën uit. ‘The proof of the pudding is in the eating’ (en meer bepaald in het verorberen van verdiepende literatuur en over het uitwisselen van inzichten).

De kracht van het SCW is nauw verweven met de keuzes die we vandaag als beroep maken over het samenleven van morgen. Ons habitat in SCW & Samenleving is de stad, het verhaal is er een van duurzaamheid.
Dit zijn mogelijke thema's die je als student, met de nodige aanmoediging en ondersteuning, zal exploreren.

Over de samenlevingsagenda van het SCW...
* Hoe beweegt de SCWer zich daarin als 'stille kracht'?
* Hoe verhoudt die agenda zich tot de respectievelijke domeinen van het SCW, ‘leren en vormen’, ‘activeren en
burgerschap’, ‘ontmoeting en gemeenschapsvorming’ en ‘kunst en cultuur’ ?

Over innovatiekracht, stedelijkheid en duurzaamheid...
* Welke uitdagingen liggen er voor SCW in de transitie naar duurzaam samenleven in een superdiverse stad?
* Kan SCW pionieren als duurzame maatschappelijke ondernemer in een blue economy?

Over het belang van cultuur...
* Kan cultuur de SCW-er helpen de wereld te veranderen???

Over de normatieve professionalisering van het SCW...
* Kunnen we spreken van een sociaal cultureel werk - identiteit?
* Durven we ons uitspreken over ethische beroepsethische vraagstukken - en meer - durven we ermee aan de slag?
* En wat met issues van sociale rechtvaardigheid in maatschappij die steeds meer op een juridische arena lijkt?

Gedurende het semester legt je als student een portfolio aan. Dit bevat o.a. tekstsyntheses, reflecties op de werkcolleges, opinies en stellingnames, mindmaps, actualiteit, uitgewerkte beroepsethische casuïstiek, een thematische verdieping in de vorm van een kort essay.
Tussentijds krijgt je als student afgebakende opdrachten, meestal in voorbereiding van de werkcolleges die zijn opgebouwd rond lees- en discussieseminaries en oefeningen op het scherp stellen van het normatieve (ethische) kader van het SCW.
Indien mogelijk wonen we met de hele studentengroep de CMV-studentenconferentie op de Haagse Hogeschool bij.

Op het examenmoment gaan student en docent kritisch met elkaar in gesprek over het portfolio en de te verwerken teksten. Ook het portfolio zelf en het leerproces gedurende het semester worden geëvalueerd.

Study material (list)

Mandatory
Electronic Learning EnvironmentMandatory
  • Author: AP Hogeschool Antwerpen

Study material (text): Mandatory

Syllabus & Reader:
Tirions, M. (2014) SCW & Samenleving. The proof of the pudding is in the reading.  Syllabus & Reader. AP cursusmateriaal.
Verkrijgbaar via Universitas.

Werkboekje:
Stas K., Verbruggen A. en H.Vlaeminck (2012) Ethische knopen door/hakken in het sociaal werk. Een praktisch denkkader toegepast in de beroepspraktijk. Gent, Academia Press.

Audio-visueel & ondersteunend presentatiemateriaal en e-content:
Raadpleegbaar op Blackboard/Ethisch handelen.

Bijkomend leesmateriaal:

Elk jaar lezen en bespreken we een toonaangevende publicatie in het domein van Samenleving & SCW. De opdracht en titel worden opgegeven bij aanvang van het academiejaar.

Educational organisation (list)

Learning Activities
Lectures and / or tutorials24,00 hours
Work time outside of contact hours60,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Semester 1Continuous reflection assignment (Permanent evaluation)10,00Permanente evaluatie op basis van de kwaliteit van de voorbereidingen- en verwerkingsopdrachten, op basis van de voortgangsevaluatie van het portfolio-proces, op basis van de deelname aan de excursie en op basis van de aanwezigheid tijdens de werkcolleges - criterium 4/5 aanwezig.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.
Semester 1Knowledge test40,00Mondelinge examen: bevraging op inhoud portfolio en te verwerken literatuur.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.
Semester 1Portfolio50,00Beoordeling schriftelijke werkstukken vervat in het portfolio.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodKnowledge test40,00Mondelinge examen: bevraging van inhoud portfolio en te verwerken literatuur.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.
2nd examination periodPortfolio60,00Beoordeling schriftelijke werkstuk, vervat in het portfolio.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.

Evaluation (text)

Eerste examenperiode:
* Permanente evaluatie:
werkcolleges (10%)   op basis van beoordeling van tussentijdse opdrachten en voorbereidingen (5%)  en op basis van de voortgangsevaluatie van het portfolio (5%)
aanwezigheid (10%)  pass/fail. Criterium is : aanwezig op 4/5 van de werkcolleges en deelname aan de excursie of met goed gevolg indienen van een vervangende opdracht.   
* Schriftelijk examen:
portfolio (50%) beoordeling van de kwaliteit van de portfolio-inhoud op basis van vooraf gecommuniceerde criteria.
* Mondeling examen:
(30%) bevraging van (een selectie) van de portfolio-inhoud en het tekstmateriaal.

Opmerkingen:
Examentijd mondeling examen: 20 minuten, geen voorbereidingstijd. Portfolio ligt ter beschikking.

Tweede examenperiode:
* Schriftelijk examen:
portfolio (60%) beoordeling van de kwaliteit van de portfolio-inhoud op basis van vooraf gecommuniceerde criteria.
* Mondeling examen: bevraging van (een selectie) van de portfolio-inhoud en het tekstmateriaal.
(40%)

Opmerkingen:
Examentijd mondeling examen: 20 minuten, geen voorbereidingstijd. Portfolio ligt ter beschikking.

Voor meer specifieke info en richtlijnen, zie studiewijzer.