Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Leergroep en Beroepspraktijk 1SW-observatiestage29966/1710/1920/1/09
Studiegids

Leergroep en Beroepspraktijk 1SW-observatiestage

29966/1710/1920/1/09
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het sociaal werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Svensson Sven
Andere co-titularis(sen): Aerts Brigitte, Boutchakate Samirah, De Kock Vicky, Gys Kathleen, Setta Yasmia, Simons Hedda, Van Hoof Sarah, Verheyen Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren

Bijzondere maatregelen Coronacrisis

De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel.
Er is dus mogelijk een wijziging t.o.v. de originele formulering bij ‘Toetsing’ in deze ECTS-fiche.

Informatie over concrete wijzigingen voor dit opleidingsonderdeel wordt aan de studenten verspreid via Digitap.
Elke wijziging wordt per opleidingsonderdeel beschreven in een annex bij de studiewijzer die op de Digitap van het opleidingsonderdeel gepubliceerd wordt.

In functie van gewijzigde toetsvormen n.a.v. de coronacrisis is ook een aanpassing t.o.v. de informatie over de ‘Onderwijsorganisatie’ in de ECTS-fiche mogelijk. De informatie over concrete wijzigingen voor dit opleidingsonderdeel wordt ook verspreid via Digitap.

Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.
Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk digitaal van op de hoogte worden gebracht.

Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20: Afhankelijk van de logistieke mogelijkheden en de verder genomen maatregelen in het kader van deze coronacrisis, kan het zijn dat een geplande toets zal doorgaan onder een andere vorm (bijvoorbeeld digitaal ipv schriftelijk) dan geformuleerd in de opmerkingen. Hierover zal je als student tijdig en transparant worden geïnformeerd.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Leergroep is een laboratorium waar je in kleine groep werkt rond de identiteit van het beroep van de sociaal werker. Door reflectie leer je je eigen professionele competenties beter kennen. Daarnaast laten we je kennismaken met de integratie van theoretische inzichten en het concrete werk van een sociaal werker. In het tweede semester sta je voor het eerst met beide voeten in het werkveld tijdens je observatiestage. Door initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en een leergierige houding aan te nemen word je zelf eigenaar van je leerproces.

Begincompetenties (tekst)

• Je drukt je zowel schriftelijk als mondeling in het Nederlands uit op niveau B2. Je zet je in om je niveau van taalbeheersing steeds te willen verbeteren.
• Je verwerkt informatie, zowel schriftelijke als mondelinge, op een systematische manier.
• Je kan hoofd- en bijzaken onderscheiden.
• Je werkt op een open en respectvolle manier samen met een erg diverse groep mensen.
• In het samen leren en samenwerken neem je je verantwoordelijkheid op wanneer die vereist is.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR01-Ethisch perspectief
Je onderzoekt je eigen referentiekader en socialisatieproces m.b.t. het beroep van de sociaal werker.
Je toont betrokkenheid en herkent de impact van verschillende referentiekaders.
OLR02-Agogisch handelen
Je beschrijft organisaties van het sociale werkveld in een bepaalde wijk in Antwerpen.
OLR03-Communiceren
Je hanteert mondelinge comunicatie op een professionele manier.
Je hanteert schriftelijke comunicatie op een professionele manier.
OLR11-Professioneel ontwikkelen
Je brengt je eigen kwaliteiten en uitdagingen in kaart in functie van je toekomstig professioneel handelen.
Je hanteert het model van Korthagen om een reflectieverslag te maken.
Je motiveert je leerdoelen- en vragen vanuit een betekenisvolle situatie.
Je toont initiatief in en verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.

Leerinhoud

Reflecteren

Dit opleidingsonderdeel is een laboratorium waar je in kleine groep werkt rond de identiteit van het beroep van de sociaal werker. We werken vooral rond reflectie en je leert je eigen professionele competenties beter kennen. We maken je bewust van je eigen referentiekader en socialisatieproces en confronteren je met jezelf als toekomstig sociaal werker door middel van oefeningen en opvolggesprekken.

Verkennen van het werkveld

Daarnaast laten we je kennismaken met de integratie van theoretische inzichten en het concrete werk van een sociaal werker.
In een kleine groep verdiep je jezelf in het beroep in relatie tot de omgeving en samenleving door samen aan een groepsopdracht in een Antwerpse wijk te werken. In het tweede semester sta je ook voor het eerst met beide voeten in het werkveld tijdens je observatiestage.

Zelfsturend leren

Binnen dit opleidingsonderdeel ben je zelf eigenaar van je leerproces. Door initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en een leergierige houding aan te nemen raak je vertrouwd met je eigen kwaliteiten en uitdagingen, het beroep, het werkveld en sociale thema's.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Reflecteren : leren van je ervaringen als sociale professionalVerplicht
  • Auteur: Geenen Marie-José
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges66,00 uren
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
  • Omschrijving: De student voert een observatiestage uit bij een organisatie in het werkveld
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen116,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Verplichte aanwezigheid van de studenten vereist.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)50,00Punten worden overgedragen van de eerste examenperiode.

Voor meer specifieke info zie studiewijzer.