Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Design and Usability31079/1700/1920/1/91
Studiegids

Design and Usability

31079/1700/1920/1/91
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Mobile
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Geertruyden Joris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Introduction Webtechnology.

Korte omschrijving

We gebruiken dagelijks websites en applicaties, maar wat maakt een app of een website succesvol? Er is het technische luik, maar tijdens de lessen focussen we vooral op wat de eindgebruiker belangrijk vindt (user-centered design) en het gebruiksgemak (usability). Je leert hoe je een app of website kan testen en welke aanpassingen je kan doen om de site of app te verbeteren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

B.1. Design and Development
Ontwikkelt gebruiksvriendelijke, toegankelijke applicaties die zorgen voor een aangename interactie met de gebruiker.
Maakt gebruik van de belangrijkste designtechnieken- en principes.
Ontwikkelt prototypes.
B.3. Testing
Neemt een usabilitytest af.
F.2. Strategisch handelen
Ontwikkelt gebruiksvriendelijke, toegankelijke applicaties die zorgen voor een aangename interactie met de gebruiker.
G.3. Relatiewerking
Handelt klantgericht.

Leerinhoud

  • User-centered design (UCD)
  • Traject/Methodiek: assumptions/hypotheses/research > design > MVP > research/learn
  • Designprincipes: typografie, UX-laws, vorm, kleur, lay-out,...
  • Technieken: o.a. user-interviews, moodboards, persona's, wireframes/wireflows, prototyping,...
  • Usability: evaluatie van het gebruiksgemak van een applicatie
  • Human Interface Guidelines voor de belangrijkste platformen: Android (Material Design) / iOS / Responsive web

Studiematerialen (tekst): Verplicht

BOEK
“Don’t make me think” van Steve Krug. - ISBN 978-0-321-96551-6/5

PROGRAMMA
Adobe XD : wordt gebruikt om te prototypen en wireframes te maken.

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
In een cursus bij dit opleidingsonderdeel op de elektronische leeromgeving (Moodle) wordt aanvullend studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets permanent (Permanente evaluatie)20,00open en gesloten vragen: digitaal
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)80,00Permanente evaluatie: 4 of meerdere afwezigheden resulteren in een nul voor het opleidingsonderdeel. Inhalen van de permanente evaluatie is niet mogelijk wegens procesevaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00open en gesloten vragen: mondeling
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00Het resultaat van de opdracht wordt gepresenteerd en de lector kan bijkomende vragen stellen over het resultaat.