Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
School- en pedagogische psychologie: theorie en thema27980/1752/1920/1/91
Studiegids

School- en pedagogische psychologie: theorie en thema

27980/1752/1920/1/91
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smajli Emine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod zal de student in eerste instantie kennismaken met het denk- en handelingskader binnen het werkveld van de school- en pedagogische psychologie. Vanuit dit kader zullen de specifieke zorgvragen bij kinderen en jongeren benaderd worden. Bij elk van deze zorgvragen zal er worden stilgestaan bij up-to-date uitgewerkte procedures (protocollen) die als leidraad fungeren om aan psychologisch onderzoek te doen en/of adviezen te formuleren naar begeleiding en behandeling toe.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Praktijkonderzoek
op basis van een casus aangeven hoe begeleiding op niveau van kind/gezin voor een specifieke zorgvraag het best aangepakt kan worden
op basis van een casus aangeven hoe begeleiding op niveau van klas/school voor een specifieke zorgvraag het best aangepakt kan worden
op basis van een casus het volledige zorgcontinuüm (M-decreet) kunnen toepassen
Psychologische praktijk
de basisprincipes van het decreet integrale jeugdhulp in eigen woorden uitleggen
de internationale invloeden op het onderwijs in Vlaanderen in eigen woorden uitleggen
de kenmerken van het onderwijs in Vlaanderen vroeger en nu in eigen woorden uitleggen
een praktijksituatie interpreteren op basis van de principes van het M-decreet
het verschil tussen rechtstreeks en niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp in eigen woorden uitleggen
op basis van concreet gedrag in een casus de ontwikkelingsstoornis identificeren (bv. leerstoornis, ADHD, ASS…)
op basis van een casus de juiste inschatting van de zorgvraag kunnen maken
verschillende soorten diagnostiek (onderkennende, verklarende en handelingsgerichte) omschrijven
verschillende soorten en vormen van het onderwijs in Vlaanderen in eigen woorden uitleggen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Van De Voorde, S. (2016). Wijzer in ontwikkelingsstoornissen, een overzicht van theorie en praktijk. Leuven: Acco. ISBN 9789462927438
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen