Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Klinische psychologie: theorie en thema27982/1752/1920/1/62
Studiegids

Klinische psychologie: theorie en thema

27982/1752/1920/1/62
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deglein Linde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod komt de historiek en de ontwikkeling van de zorg voor mensen met psychische stoornissen aan bod. Studenten leren ook psychische stoornissen te herkennen en te benoemen. We leren ook over risico- en beschermende factoren die samenhangen met het ontstaan en de prognose en evidence-based behandelingen voor deze stoornissen. We zullen de leerdoelen zo veel mogelijk aanleren aan de hand van praktijkvoorbeelden, casussen en beeldmateriaal. We besteden tevens aandacht aan hedendaagse ontwikkelingen binnen de klinische psychologie en werpen een kritische blik op de toekomst.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Praktijkonderzoek
behandelingsvoorstellen formuleren voor een psychische stoornis bij een casus
de resultaten van psychodiagnostische tests in een casus correct interpreteren
Psychologische praktijk
de essentie van de psychotherapeutische stromingen in eigen woorden uitleggen
de huidige internationale tendensen rond de benadering van psychopathologie in eigen woorden uitleggen
de voor- en nadelen van de classificatiesystemen binnen psychiatrie in eigen woorden uitleggen
motiveren waarom gedrag als pathologisch wordt benoemd in een casus op basis van de definitie van psychopathologie
ontstaan en instandhouding van psychische stoornissen toelichten bij een casus
overeenkomsten en verschillen analyseren tussen ziektebeelden in een casus
in een concrete casus op basis van symptomen een gemotiveerde hypothese formuleren met betrekking tot de aan- of afwezigheid van een psychische stoornis
Rollen opnemen
adviezen formuleren rond begeleiding en preventie van een psychische stoornis

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- handboek: Nevid, J., Spencer, R. & Greene, B. (2017). Psychiatrie, een inleiding. Amsterdam: Pearson. ISBN 9789043033541
- studiewijzer en schrijfwijzer als leermiddel
- leermateriaal op de elektronische leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off60,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off60,00Zie studiewijzer op Digitap; schriftelijk examen