Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat verzekeringen (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Co-titularis(sen): De Neve Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
Korte omschrijving
De student volgt dit opleidingsonderdeel in parallel met het opleidingsonderdeel 'boekhouden' in het uitdovende programma GRDU-bedrijfsorganisatie (zie ook de relevante ECTS-fiche in deze opleiding)
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
De student gebruikt het MAR.
|
De student maakt en interpreteert de balans en resultatenrekening.
|
De student past de voornaamste boekhoudkundige principes toe.
|
De student boekt de belangrijkste financiële verrichtingen.
|
De student stelt een definitieve proef- en saldibalans op.
|
De student boekt de belangrijkste documenten i.v.m. de aan- en verkopen.
|
De student boekt de voornaamste eindejaarsverrichtingen.
|
De student boekt alle verrichtingen in grootboek en journaal.
|
De student brengt de indeling van het MAR in verband met de balans en de resultatenrekening.
|
De student boekt de verrichtingen in overeenstemming met de boekingsregels.
|
De student implementeert rekenkundige formules in Excel.
|
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek: ""Het systeem van dubbel boekhouden. Van begin- tot eindbalans in vogelvlucht."" (auteurs: Christine Van Liedekerke, Guy Walraevens, uitgeverij: De Boeck)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.