Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat verzekeringen (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
- Werken in een commerciële omgeving vergt veel van je persoonlijke capaciteiten. Analyseren van de klantenbehoeften, actief luisteren, overtuigingskracht, het kunnen hanteren van verschillende verkoopstijlen, sensitiviteit, overwinnen van weerstand en de
OLR-Leerdoelen (lijst)
specifieke eindcompetenties
De student stelt een commercieel actieplan op.
|
De student weet hoe je succesvol een prospect klant maakt
|
De student weet welke commerciële acties in welke omgeving toe te passen
|
De student weet hoe je prospectie aanpakt en opstart.
|
De student kent de rol van het FAO.
|
Leerinhoud
1. Iedereen kan verkopen 2. De perfecte verkoper bestaat niet a. Welke verkoper ben jij ? b. Leren verkopen, waar begin je ? c. Wat onthoudt U ? 3. Baanbrekend werk. De juiste weg naar nieuwe klanten a. Een goede voorbereiding b. De 7 stappen van een verkoopgesprek c. Nieuwe klanten werven d. Nieuwe klanten werven in 8 stappen i. Een afspraak maken ii. Het eerste contact iii. Wachten op uw gastheer in 7 stappen iv. Een goed gesprek v. Een geslaagd gesprek in 10 stappen vi. Redenen op voor u te kiezen vii. Uw demonstratie 4. Een “ja” krijgen van de klant : onderhandelen tot het order a. Tijd voor een voorstel b. Zo maakt u offerte aantrekkelijk c. Bezwaren d. Bezwaren voorkomen in 12 stappen e. Aan de onderhandelingstafel f. Wat als de klant teveel verlangt ? g. Succesvol onderhandelen in 9 stappen h. Toegevingen doen in 9 stappen i. Tot een akkoord komen j. Nazorg 5. Bouwen aan het vertrouwen van je klant a. Klantenrelaties onderhouden b. Beter omgaan met klachten en klagers in 12 stappen c. Een stevige relatie in 18 stappen d. Uw team motiveren in 10 stappen 6. Boorddocumenten a. Klantenfiche b. Account Plan c. Activiteitenoverzicht d. Scoreblad van de verkoper e. Evaluatieformulier en checklist f. Sales in een notendop
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands on | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands on | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.