Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Kwaliteitszorg1019/1762/1920/1/94
Studiegids

Kwaliteitszorg

1019/1762/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat bedrijfsorganisatie (uitdovend), trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Laureys Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

Het kwaliteitsdenken heeft een centrale plaats verworven in vele organisaties (profit en non-profit) en ondernemingen. Kwaliteitszorg omvat zowel productkwaliteit als kwaliteit van de organisatie. het vervult een belangrijke rol binnen een organisatie, omdat kwaliteitszorg bijdraagt tot een betere realisatie van de doelstellingen. Kwaliteitszorg heeft een belangrijke invloed op de concurrentiekracht van een onderneming, regio of land.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Economie
De student stelt een stappenplan op voor IKZ binnen een (eigen) organisatie/bedrijf.
De student geeft de overeenkomsten en verschillen aan tussen kwaliteitszorg in productie- en dienstenbedrijven.
De student maakt een keuze tussen de methode bij attributieve keuring en fabricageprocescontrole.
De student geeft op basis van de kwaliteitskosten de impact op het bedrijfsresultaat weer.
De student erkent de verschillende "stromingen" op het vlak van kwaliteitszorg in voorbeelden.
De student past verbetermodellen op voorbeelden toe.
De student beschrijft helder de organisatie waarvoor hij een strategisch verloningsbeleid ontwerpt.

Leerinhoud

I. OriĆ«ntering kwaliteitszorg Naast oriĆ«ntatie op kwaliteit en kwaliteitszorg, komt de plaats van IKZ in een organisatie aan de orde. Daarnaast worden de denkers op het terrein van kwaliteitszorg behandeld. II. Kwaliteitszorgtechnieken Behandeld worden volgende onderwerpen : - Kwaliteitsinspectie en proces beheersing - Technieken om fouten in het systeem te ontdekken en verbeteren - ISO-normen en certificatie van kwaliteitssystemen III. Continu verbeteren - De kwaliteitsgerichte organisatie - De kwaliteit van de dienstverlening - Verbetermodellen zoals het INK-model, Six Sigma en Lean thinking, Supply Chain en het SCOR-model - Customer service en de drie K's (klant, klanttevredenheid en klachten) We besteden aandacht aan de noodzaak tot voortdurend verbeteren respectievelijk innoveren. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bakker, C. en Meertens, E. (2018) Integrale Kwaliteitszorg en verbetermanagement, Noordhoff Uitgevers B.V., 7de druk, ISBN 9789001885748 Actuele literatuur (capita selecta)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

gesloten boek, open vragen