Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marktonderzoek1030/1762/1920/1/80
Studiegids

Marktonderzoek

1030/1762/1920/1/80
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat bedrijfsorganisatie (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Laureys Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De student wordt vertrouwd gemaakt met de kwalitatieve en kwantitatieve technieken die onderzoekers hanteren in het markt onderzoek.De technieken worden toegepast op concrete problemen. We vertrekken hierbij vanuit het standpunt van de gebruiker of de marketingverantwoordelijke. De voorbereiding en evaluatie van de gehanteerde gegevensverzamelingen worden kritisch geƫvalueerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Economie
De student oordeelt over de wenselijkheid van een marktonderzoek.
De student beschrijft de samenstelling van het MIS.
De student interpreteert een professioneel marktonderzoek (vragenlijst).
De student beschrijft de stappen in het marktonderzoeksproces.
De student legt uit welke informatiebronnen essentieel zijn om een marktonderzoek te voeren.
De student kiest de aangepaste onderzoekstechniek bij marktonderzoek.
De student is in staat binnen de voorraadmodellen de kritische componenten aan te duiden.

Leerinhoud

I. Situering en traject. 1. Wat is marktonderzoek 2. Het traject : hoe pak ik een marktonderzoek aan ? 3. Welke informatie heb ik nodig ? II. Desk research 1. Desk research op basis van interne bronnen. 2. Desk research op basis van externe bronnen. III. Hoe pak ik een kw

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De Laet, M. en Toye, P.(2018) Marktonderzoek in rechte lijn, De Boeck, Antwerpen, ISBN 9789030686965

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

open vragen, gesloten boek