Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Cultureel werk31570/1780/1920/1/26
Studiegids

Cultureel werk

31570/1780/1920/1/26
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

We maken kennis met het culturele werkveld via presentaties en bezoeken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiƫren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student schrijft een theaterrecensie.
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student kan het creatieve proces in zijn handelen implementeren.
BSC13 positioneren in een diverse context en in dialoog gaan met de andere in wederzijds respect.
De student heeft inzicht in diverse cultuuropvattingen en vorm geven aan.
De student is zich bewust zijn van de rol en de implicaties van cultuur op de samenleving en kan die gegevens kunnen toetsen aan de actualiteit.
BSC17 ontwerpen van culturele en kunstzinnige programma's en activiteiten.
De student neemt actief deel aan drie culturele activiteiten.
De student ontwikkelt een origineel denken over woorden als: cultuur, scheppen, genieten, ontmoeten, deelnemen en bewaren
De student schrijft een theaterrecensie.
De student kan het creatieve proces in zijn handelen implementeren.
De student bestudeert het cultuuraanbod en kan een organisatie hierin kunnen situeren en opzoeken.
BSC19 verbindingen leggen naar de andere vanuit elk van de drie kernfuncties. (educatie, cultuur, activering)
De student is zich bewust zijn van de rol en de implicaties van cultuur op de samenleving en kan die gegevens kunnen toetsen aan de actualiteit.
De student bestudeert het cultuuraanbod en kan een organisatie hierin kunnen situeren en opzoeken.
De student ontwikkelt een origineel denken over woorden als: cultuur, scheppen, genieten, ontmoeten, deelnemen en bewaren
De student heeft inzicht in diverse cultuuropvattingen en vorm geven aan.
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student schrijft een theaterrecensie.
De student ontwikkelt een origineel denken over woorden als: cultuur, scheppen, genieten, ontmoeten, deelnemen en bewaren
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kan het creatieve proces in zijn handelen implementeren.
De student neemt actief deel aan drie culturele activiteiten.
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student bestudeert het cultuuraanbod en kan een organisatie hierin kunnen situeren en opzoeken.

Leerinhoud

Wat is cultuur? overzicht sectoren die onder de bevoegdheid van cultuur vallen. Cultuurparticipatie. Creativiteit. Kijken naar theater en schrijven theaterrecensie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELO

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht59,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off41,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht59,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off41,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.