Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Gemeenschapsopbouw31572/1780/1920/1/94
Studiegids

Gemeenschapsopbouw

31572/1780/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

In deze module staat de sector samenlevingsopbouw en zijn kenmerken centraal.

Begincompetenties (tekst)

Geen voorkennis vereist

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
BSC18 sensibliliseren, motiveren en activeren van de doelgroep om te participeren in veranderingsprocessen gericht op belangenbehartiging.
De student kent en begrijpt de verschillende fasen van projectmatig werken.
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
De student kent en begrijpt de verschillende fasen van projectmatig werken.
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
AC6 uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken.
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student definieert een aantal inspraak- en participatietechnieken om doelgroepen met minder behartigde belangen te laten participeren aan het sociaal beleid.
BSC10 projectmatig werken, creatief en innovatief optreden met aandacht voor het nodige financieel en logistiek kader.
De student geeft in eigen woorden wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn van werken met vrijwilligers.
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
De student kent en begrijpt de verschillende fasen van projectmatig werken.
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
De student geeft in eigen woorden wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn van werken met vrijwilligers.

Leerinhoud

Samenlevingsopbouw: definiëring, doelgroep, methodiek, waardenkader, projecten,... Particiaptietechnieken komen ook uitgebreid aan bod. Voornamelijk een aantal methodes en handvaten om maatschappelijk kwetsbaren te activeren. Voorts wordt er ook aandacht besteed aan het projectmatig werken (kenmerken, faseren, besluiten, beheersen,.... ) en het werken met vrijwilligers. (definiëring, soorten vrijwilligers, evolutie vrijwilligerswerk, motieven vrijwilligerswerk, verwachtingen van de vrijwilliger en het vrijwilligersbeleid,...). 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus en leerpaden

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evalautie.