Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Geïntegreerde competentieverwerving 231574/1780/1920/1/65
Studiegids

Geïntegreerde competentieverwerving 2

31574/1780/1920/1/65
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Possemiers Sanne, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 340,00 uren

Korte omschrijving

Eerste stagemodule: gesuperviseerde stage in het werkveld

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van de module AD 1 (geïntegreerde competentieverwerving 1) 

OLR-Leerdoelen (lijst)

AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student situeert de eigen praktijkcontext in het bredere professionele veld
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaatst het eigen handelen hierin vanuit de inzichten verworven tijdens de modules
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext
BSC4 integraal bewaken en bevorderen van de kwaliteit van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
De student identificeert de eigen sterktes en beperktheden en hanteert deze in functie van het professioneel handelen
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kent de basisregels betreffende wetgeving om een VZW op te starten, socialezekerheidsrecht, wet betreffende vrijwilligerswerk en aansprakelijkheid en past deze toe.
De student definieert een aantal inspraak- en participatietechnieken om doelgroepen met minder behartigde belangen te laten participeren aan het sociaal beleid.
De student integreert verschillende leerstijlen in functie van de eigen groei in professioneel handelen

Leerinhoud

Eerste stagemodule. Visie, theorie en methodieken worden verbonden met het praktijkfunctioneren. Het verkennen van het werkveld en kunnen meedraaien als sociaal-cultureel werker in een organisatie wordt als uitgangspunt genomen. Tijdens deze stage wordt veel aandacht besteed aan het hanteren van een correcte basishouding. Studenten lopen 300 uren stage in het sociaal-culturele werkveld. Naast de beroepspraktijk vinden supervisiebijeenkomsten, individuele gesprekken, praktijkbezoeken en evaluatiegesprekken plaats. Tijdens supervisiemomenten wordt er gereflecteerd over het eigen functioneren en dat van anderen met de betrachting zo het praktijkfunctioneren te optimaliseren

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage300,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
AcademiejaarStage50,00

Toetsing (tekst)

Studenten voeren de stage volledig uit (100%).