Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Groepswerk31582/1780/1920/1/46
Studiegids

Groepswerk

31582/1780/1920/1/46
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Als sociaal-cultureel werker ga je vaak werken met groepen. Tijdens deze module wordt uitgebreid stilgestaan bij de wijze waarop groepen functioneren en welke processen en patronen zich allemaal afspelen in het groepsgebeuren. Daarnaast komen belangrijke competenties van de groepswerker aan bod en wordt er aandacht besteed aan het begeleiden van groepen. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student omschrijft de aandachtspunten in de begeleiding van een specifieke doelgroep (vrouwen, laaggeschoolden, allochtonen, jongeren, ouderen...).
De student analyseert vanuit inzicht in de groepsdynamica de verschillende groepsprocessen (groepscohesie, groepsnormen, groepsfasen, rollenpatroon, macht en communicatie) in een groepsgebeuren.
De student toont aan te weten wat een groep nodig heeft om zich constructief te ontwikkelen
De student geeft de verschillen in begeleiding aan van een specifieke doelgroep t.a.v. een andere doelgroep.
De student toont aan het verschil te kennen tussen het leiden en begeleiden van een groep.
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student toont aan hoe het gedrag van het individu de andere groepsleden beïnvloedt.
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student legt uit welke conflicthanteringsstijl van toepassing is op een praktijksituatie.
De student toont aan het verschil te kennen tussen het leiden en begeleiden van een groep.
De student toont aan hoe het gedrag van het individu de andere groepsleden beïnvloedt.
De student reflecteert over zijn eigen functioneren in een groepsgebeuren.
BSC13 positioneren in een diverse context en in dialoog gaan met de andere in wederzijds respect.
De student geeft de verschillen in begeleiding aan van een specifieke doelgroep t.a.v. een andere doelgroep.
De student reflecteert over zijn eigen functioneren in een groepsgebeuren.
De student legt uit welke conflicthanteringsstijl van toepassing is op een praktijksituatie.
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student legt uit welke conflicthanteringsstijl van toepassing is op een praktijksituatie.
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student analyseert vanuit inzicht in de groepsdynamica de verschillende groepsprocessen (groepscohesie, groepsnormen, groepsfasen, rollenpatroon, macht en communicatie) in een groepsgebeuren.
De student reflecteert over zijn eigen functioneren in een groepsgebeuren.
AC7 het vermogen tot communiceren.
De student geeft de verschillen in begeleiding aan van een specifieke doelgroep t.a.v. een andere doelgroep.
De student omschrijft de aandachtspunten in de begeleiding van een specifieke doelgroep (vrouwen, laaggeschoolden, allochtonen, jongeren, ouderen...).
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student toont aan hoe het gedrag van het individu de andere groepsleden beïnvloedt.
De student analyseert vanuit inzicht in de groepsdynamica de verschillende groepsprocessen (groepscohesie, groepsnormen, groepsfasen, rollenpatroon, macht en communicatie) in een groepsgebeuren.
De student toont aan te weten wat een groep nodig heeft om zich constructief te ontwikkelen

Leerinhoud

Groepsprocessen, groepsfenomenen, rol van de begeleider.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen8,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.