Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Overzicht en historiek van het sociaal-cultureel werk31599/1780/1920/1/42
Studiegids

Overzicht en historiek van het sociaal-cultureel werk

31599/1780/1920/1/42
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De inhoud van de lessen behandelt een beknopte geschiedenis van België, hiervoor vallen we steeds terug op traditionele en nieuwe breuklijnen. In het tweede deel gaan we dieper in op de geschiedenis van sociaal-cultureel werk specifiek voor Vlaanderen, ook hier weer wordt er steeds verwezen naar de breuklijnen. Daarna is het aan de studenten om zelf enkele actuele uitdagingen met een kritische blik te schetsen. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen
De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen
De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen
De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen
De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis
De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties)
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis
De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties)
De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen

Leerinhoud

• De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen • De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen • De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties) • De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis • De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen • De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus (voorzien door het centrum) 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00
AcademiejaarProjectopdracht30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.