Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
De inhoud van de lessen behandelt een beknopte geschiedenis van België, hiervoor vallen we steeds terug op traditionele en nieuwe breuklijnen. In het tweede deel gaan we dieper in op de geschiedenis van sociaal-cultureel werk specifiek voor Vlaanderen, ook hier weer wordt er steeds verwezen naar de breuklijnen. Daarna is het aan de studenten om zelf enkele actuele uitdagingen met een kritische blik te schetsen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen |
De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen |
De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen |
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen |
De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen |
De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis |
De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties) |
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis |
De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen |
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties) |
De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen |
Leerinhoud
• De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen • De student beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk en haar sectoren in Vlaanderen • De student verbindt het ontstaan en de ontwikkeling van het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen met de sociale en politieke geschiedenis van België (d.w.z. brengt in verband met maatschappelijke evoluties) • De student reconstrueert de geschiedenis van specifieke sociaal-culturele organisaties en positioneert vanuit enkele constanten uit de Vlaamse/Belgische geschiedenis • De student benoemt actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen • De student formuleert passende antwoorden op actuele uitdagingen voor het sociaal-cultureel werk in Vlaanderen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
cursus (voorzien door het centrum)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 70,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.