Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Hoe werken mensen samen? Wat houdt teamwerk in? Welke teamrollen zijn er? Welke mogelijkheden zijn er om teamwerk te structureren? We focussen op overlegvormen zoals vergaderen en onderhandelen. Ons vertrekpunt is het teamdoelmatigheidsmodel. We leren dat constructieve conflicthantering de brandstof van samenwerken is.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC3 participeren, organiseren en coachen van samenwerkingsverbanden.
De student herkent mogelijke groepsdynamische mechanismen en onderneemt hier rond actie. |
De student kan een analyse maken van een team en formuleert aanbevelingen adhv het teamdoelmatigheidsmodel |
BSC20 begeleiden van interactieprocessen tussen individuen, groepen en organisaties.
De student kan integratief onderhandelen en adequaat omgaan met conflicten. |
BSC13 positioneren in een diverse context en in dialoog gaan met de andere in wederzijds respect.
De student kan een open gesprek over de situatie in Belgiƫ en het gastland houden. |
BSC21 leidinggeven aan groepen en hierbij zowel de doelen van de organsiatie als de balangen van de werkers behartigen.
De student vergadert constructief en overlegt in een groep. |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student neemt verantwoordelijkheid op om een een gezamenlijk resultaat te bereiken. |
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student heeft inzicht in zichzelf en schat zijn/rol in teamverband juist in. |
ABC1 teamgericht werken
De student kan een open gesprek over de situatie in Belgiƫ en het gastland houden. |
Leerinhoud
Teamdoelmatigheidsmodel, vergaderen, besluitvorming, onderhandelen, conflicthantering, teamwerk en teamrollen, groepsprocessen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.