Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Samenwerkingsvaardigheden31601/1780/1920/1/13
Studiegids

Samenwerkingsvaardigheden

31601/1780/1920/1/13
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Hoe werken mensen samen? Wat houdt teamwerk in? Welke teamrollen zijn er? Welke mogelijkheden zijn er om teamwerk te structureren? We focussen op overlegvormen zoals vergaderen en onderhandelen. Ons vertrekpunt is het teamdoelmatigheidsmodel. We leren dat constructieve conflicthantering de brandstof van samenwerken is. 

Begincompetenties (tekst)

Geen voorkennis vereist

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC3 participeren, organiseren en coachen van samenwerkingsverbanden.
De student herkent mogelijke groepsdynamische mechanismen en onderneemt hier rond actie.
De student kan een analyse maken van een team en formuleert aanbevelingen adhv het teamdoelmatigheidsmodel
BSC20 begeleiden van interactieprocessen tussen individuen, groepen en organisaties.
De student kan integratief onderhandelen en adequaat omgaan met conflicten.
BSC13 positioneren in een diverse context en in dialoog gaan met de andere in wederzijds respect.
De student kan een open gesprek over de situatie in Belgiƫ en het gastland houden.
BSC21 leidinggeven aan groepen en hierbij zowel de doelen van de organsiatie als de balangen van de werkers behartigen.
De student vergadert constructief en overlegt in een groep.
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student neemt verantwoordelijkheid op om een een gezamenlijk resultaat te bereiken.
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student heeft inzicht in zichzelf en schat zijn/rol in teamverband juist in.
ABC1 teamgericht werken
De student kan een open gesprek over de situatie in Belgiƫ en het gastland houden.

Leerinhoud

Teamdoelmatigheidsmodel, vergaderen, besluitvorming, onderhandelen, conflicthantering, teamwerk en teamrollen, groepsprocessen. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.