Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociaal-economische vraagstukken31603/1780/1920/1/81
Studiegids

Sociaal-economische vraagstukken

31603/1780/1920/1/81
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Algemene inleiding tot de economie met specifieke aandacht voor actuele en sociale aspecten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student duidt de economische aspecten van het menselijk gedrag en de economische dimensie van het organisatie- en samenlevingsgebeuren.
De student onderkent de ‘economische rationaliteit’ in de social profit.
De student begrijpt de berichtgeving over actuele sociaal-economische en politiek-economische problemen en interpreteert die vanuit het inzicht in de economische paradigma’s.
De student benoemt de impact van het huidig economische bestel op onze samenleving.
De student vergelijkt de verschillende types economieën en geeft de verschillen en overeenkomsten aan.
De student benoemt de verschillende overheidsvormen en illustreert hun impact op de samenleving.
geeft de verschillende politieke ideologieën in de belgische samenleving aan en beschrijft hen.
De student benoemt en illustreert de basiscomponenten en de werking van het economisch systeem.
BSC18 sensibliliseren, motiveren en activeren van de doelgroep om te participeren in veranderingsprocessen gericht op belangenbehartiging.
De student benoemt en illustreert de basiscomponenten en de werking van het economisch systeem.
De student duidt de economische aspecten van het menselijk gedrag en de economische dimensie van het organisatie- en samenlevingsgebeuren.
AC1 denk- en redeneervaardigheid.
De student onderkent de ‘economische rationaliteit’ in de social profit.
De student benoemt de impact van het huidig economische bestel op onze samenleving.
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student begrijpt de berichtgeving over actuele sociaal-economische en politiek-economische problemen en interpreteert die vanuit het inzicht in de economische paradigma’s.
De student vergelijkt de verschillende types economieën en geeft de verschillen en overeenkomsten aan.
De student benoemt de verschillende overheidsvormen en illustreert hun impact op de samenleving.
geeft de verschillende politieke ideologieën in de belgische samenleving aan en beschrijft hen.
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student duidt de economische aspecten van het menselijk gedrag en de economische dimensie van het organisatie- en samenlevingsgebeuren.

Leerinhoud

De module wordt aangevat met een algemene inleiding over wat economie inhoudt en welke rol economie in de actuele samenleving inneemt. Vervolgens worden enkele algemene economische basisprincipes besproken: wet van vraag en aanbod, de relatie tussen producent, consument en de overheid, functie van een maximumprijs, sociale correcties, ... Er wordt uitvoerig stilgestaan bij de werking van een vrije markt (voorwaarden, voordelen, nadelen, ...) en bij de noodzaak en mogelijkheden om, als overheid, op deze principes te kunnen ingrijpen. Hierbij wordt er aandacht besteed aan de verschillende visies van de huidige politieke partijen en hoe de social profit zich heden verhoudt tot dit marktdenken. Tot sloten worden er diverse wisselende thema's (vb.: relatie tussen ecologie en economie, vermarkting van het sociaal werk, het energielandschap,werkloosheid, economische crisis, ...)besproken en geanalyseerd a.d.h.v. de eerder besproken inzichten. Bij de keuze van deze thema's wordt er rekening gehouden met de actuele economische, politieke en sociale situatie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus ( voorzien door centrum) PPT-presentaties, elektronische leerpaden

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00Twee schriftelijke (kennis)toetsen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Schriftelijke (kennis)toets

Toetsing (tekst)

Er worden twee schriftelijke (gesloten boek) kennistoetsen afgenomen. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.