Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Educatieve activiteiten opzetten31607/1780/1920/1/23
Studiegids

Educatieve activiteiten opzetten

31607/1780/1920/1/23
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Possemiers Sanne, Roelandts Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Een geïntegreerde opdracht op basis van de competenties verworven in de verschillende modules en de beroepspraktijk. De studenten werken gezamenlijk een sociaal-cultureel project uit dat ze ook effectief uitvoeren in het werkveld. Dit proces verloopt over twee modules waarvan Bc7 de eerste is. 

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van de module Ad2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC16 ontwerpen van educatieve activiteiten aansluitend bij de leefwereld van de doelgroep. Opsporen van leerbehoeften en leervragen. Activeren van doelgroep
De student ontwerpt educatieve activiteiten voor diverse doelgroepen
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
De student zet educatieve programma’s op vanuit een open doeloriëntatie en verantwoordt zich voor de gezette stappen
BSC19 verbindingen leggen naar de andere vanuit elk van de drie kernfuncties. (educatie, cultuur, activering)
De student ontwerpt activiteiten en programma’s en legt hierbij verbindingen tussen het educatieve, het culturele (kunstzinnige/recreatieve) en de gemeenschapsopbouw
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student werkt competentiegericht, krijgt inzicht in eigen kunnen en dat van medestudenten
BSC10 projectmatig werken, creatief en innovatief optreden met aandacht voor het nodige financieel en logistiek kader.
De student verzorgt het financieel en logistiek kader van educatieve activiteiten en programma's.
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student hanteert aangepaste methodieken voor specifieke doelgroepen
ABC1 teamgericht werken
De student werkt samen in groep en met externe partners
De student stemt zijn communicatie af op de gesprekspartners.

Leerinhoud

In deze module vinden volgende zaken plaats: • Thema en onderwerp vastleggen • Projectidentificatiefiche uitwerken • Projectvoorbereiding (in werkgroepen) • Aanzet projectdossier • Werken aan persoonlijke leerdoelen 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Permanent uitgesteld
AcademiejaarReflectieopdracht50,00Permanent uitgesteld
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Permanent uitgesteld
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00Permanent uitgesteld

Toetsing (tekst)

De totaliteit van de punten is 50/50 verdeeld over de groep en een individueel luik.  
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.