Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Educatief werk3466/1780/1920/1/37
Studiegids

Educatief werk

3466/1780/1920/1/37
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Possemiers Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Theoretisch kader over leren en vorming + Praktische uitwerking en uitvoering van een concrete vorming

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC16 ontwerpen van educatieve activiteiten aansluitend bij de leefwereld van de doelgroep. Opsporen van leerbehoeften en leervragen. Activeren van doelgroep
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier
De student past verschillende leermethodes toe
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier
BSC17 ontwerpen van culturele en kunstzinnige programma's en activiteiten.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
AC5 creativiteit.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
BSC10 projectmatig werken, creatief en innovatief optreden met aandacht voor het nodige financieel en logistiek kader.
De student past verschillende leermethodes toe
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier

Leerinhoud

De module bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. Theoretisch kader: Leren • Wat is leren? • Leren binnen het sociaal-cultureel werk (scw) • Levenslang leren, levensbreed leren en eerder verworven competenties (EVC) • Formeel, niet-formeel en informeel leren • Methoden over leren in het scw (overdrachtsleren, zelfwerkzaam leren, ervaringsleren) • Leerstijlen van Kolb Vorming • Wat is vorming? • Vorming en ontwikkelingswerk binnen het scw • Vorming in het beroepsprofiel van het scw • Vormingen maken aan de hand van een programmatiefiche • Specifieke aandacht voor de verschillende onderdelen: oriëntering, visie, beginsituatie, doelen, methoden, evaluatie Praktisch deel: Studenten ontwerpen een vorming aan de hand van een programmatiefiche en stappenplan en voeren deze uit voor de rest van de groep

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.