Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Possemiers Sanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Theoretisch kader over leren en vorming + Praktische uitwerking en uitvoering van een concrete vorming
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC16 ontwerpen van educatieve activiteiten aansluitend bij de leefwereld van de doelgroep. Opsporen van leerbehoeften en leervragen. Activeren van doelgroep
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
BSC1 identificeren, definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
De student past verschillende leermethodes toe |
BSC7 reflecteren op de eigen praktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
AC4 vermogen tot projectmatig werken.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
BSC17 ontwerpen van culturele en kunstzinnige programma's en activiteiten.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
AC3 vermogen tot kritische reflectie.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl |
AC5 creativiteit.
De student ontwerpt een gepaste vorming vanuit de peiling, vaststelling en analyse van problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep |
BSC10 projectmatig werken, creatief en innovatief optreden met aandacht voor het nodige financieel en logistiek kader.
De student past verschillende leermethodes toe |
De student stelt een programmatiefiche en draaiboek op |
BSC12 maken van doelgroepanalyse.Het leggen van contacten en groepsdynamisch werken met specifieke doelgroepen.
De student evalueert kritisch het product en proces van een eigen ontworpen vorming en die van anderen |
De student begeleidt, activeert en motiveert een specifieke doelgroep op een professionele manier |
Leerinhoud
De module bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. Theoretisch kader: Leren • Wat is leren? • Leren binnen het sociaal-cultureel werk (scw) • Levenslang leren, levensbreed leren en eerder verworven competenties (EVC) • Formeel, niet-formeel en informeel leren • Methoden over leren in het scw (overdrachtsleren, zelfwerkzaam leren, ervaringsleren) • Leerstijlen van Kolb Vorming • Wat is vorming? • Vorming en ontwikkelingswerk binnen het scw • Vorming in het beroepsprofiel van het scw • Vormingen maken aan de hand van een programmatiefiche • Specifieke aandacht voor de verschillende onderdelen: oriëntering, visie, beginsituatie, doelen, methoden, evaluatie Praktisch deel: Studenten ontwerpen een vorming aan de hand van een programmatiefiche en stappenplan en voeren deze uit voor de rest van de groep
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.