Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 235,00 uren
Korte omschrijving
De student leert de structuur van de welzijnsector en het werkveld kennen: sectoren, werkvormen, doelgroepen en organisaties. De student is op de hoogte van vernieuwingen en kan belangrijke (nieuwe) begrippen hanteren. Het profiel opvoeder/begeleider wordt onder de loep genomen alsook zijn taken en vaardigheden. De student krijgt een beeld van zichzelf als toekomstig opvoeder/begeleider via ervaringen (o.a. bezoeken, vrijwilligerswerk, film en/of gastsprekers), klasgesprekken en opdrachten. Hij leert ook gericht te solliciteren, leert de documenten en administratieve formaliteiten kennen en heeft een stageplaats ter voorbereiding van BP2.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC5 Ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
Student maakt in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know. |
De student stelt vragen over de manier van werken (methodieken en theoretische denkkaders). |
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren) |
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet |
De student handelt vanuit een grondhouding van gelijkwaardigheid en verbondenheid. |
past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen |
G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student leeft de opgelegde afspraken na in functie van het eigen leerproces (aanwezigheid, stiptheid, actieve bijdrage, uitwerken van opgelegde taken...) |
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren) |
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet |
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student analyseert de meest courante taken van een opvoeder in een variatie aan doelgroepen |
De student benoemt de taken van een opvoeder/begeleider |
De student formuleert de eigen competenties en motivatie voor de opleiding en het beroep |
De student vertelt in eigen woorden zijn interesses en verwachtingen m.b.t. de taken en doelgroepen binnen het werkveld |
BC2 Omgaan met informatie
De student legt de functies en het hulpverleningsaanbod uit van een organisatie binnen het werkveld |
De student zoekt de organisaties van de welzijnssector op m.b.v. de sociale kaart |
De student situeert organisaties binnen het orthopedagogische werkveld |
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student participeert aan de dagelijkse werking |
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over afgelegde studiebezoeken, gastsprekers uit het werkveld en opdrachten adhv een reflectiemodel. |
De student stelt vragen over het eigen functioneren (de werking van de organisatie en de doelgroep = Omgaan met informatie) |
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student communiceert mondeling op een gestructureerde wijze |
De student neemt zelfstandig contact op met een organisatie binnen de welzijnssector als mogelijke stageplaats |
De student toont een mature communicatiewijze en houding (neemt zelf initiatief, durf, neemt actief deel, respectvol) |
BSC3 Samenwerken
De student vraagt hulp en ondersteuning waar nodig |
De student handelt vanuit een grondhouding van gelijkwaardigheid en verbondenheid. |
De student communiceert mondeling op een doelgerichte en respectvolle manier met het team. |
gaat discreet om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's |
past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen |
beoordeelt wat de invloed is van de eigen communicatiestijl op het gedrag van de ander |
De student stelt vragen over het eigen functioneren (de werking van de organisatie en de doelgroep = Omgaan met informatie) |
Leerinhoud
Omschrijving opvoeder/begeleider, zijn taken en vaardigheden. Sectoren, werkvormen, lijnszorg, ortho(ped)agogische organisaties en hun hulpverleningsaanbod, BuO, doelgroepen (algemeen), vernieuwingen in het werkveld, ervaringen bespreken en koppelen aan taken/eigen vaardigheden.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Op digitap wordt materiaal ter beschikking gesteld
Opdrachtenbundel
Achtergrondinformatie ortho(ped)agogisch werkveld
Oefeningen
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Stage | 100,00 | De stagebeoordeling gebeurt op basis van: - evaluatie stage - portfolio - inbreng tijdens supervisiecontacten
Als de student ongewettigd afwezig is, kan er een 0 op 20 toegekend worden voor de stage. Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden. Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid. |