Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Beroepspraktijk 15417/1775/1920/1/58
Studiegids

Beroepspraktijk 1

5417/1775/1920/1/58
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 235,00 uren

Korte omschrijving

De student leert de structuur van de welzijnsector en het werkveld kennen: sectoren, werkvormen, doelgroepen en organisaties. De student is op de hoogte van vernieuwingen en kan belangrijke (nieuwe) begrippen hanteren. Het profiel opvoeder/begeleider wordt onder de loep genomen alsook zijn taken en vaardigheden. De student krijgt een beeld van zichzelf als toekomstig opvoeder/begeleider via ervaringen (o.a. bezoeken, vrijwilligerswerk, film en/of gastsprekers), klasgesprekken en opdrachten. Hij leert ook gericht te solliciteren, leert de documenten en administratieve formaliteiten kennen en heeft een stageplaats ter voorbereiding van BP2. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC5 Ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
Student maakt in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know. 
De student stelt vragen over de manier van werken (methodieken en theoretische denkkaders).
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren)
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet
De student handelt vanuit een grondhouding van gelijkwaardigheid en verbondenheid.
past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen
G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student leeft de opgelegde afspraken na in functie van het eigen leerproces (aanwezigheid, stiptheid, actieve bijdrage, uitwerken van opgelegde taken...)
De student toont respect voor andere waarden en normen (+ gedragsindicatoren)
De student treedt cliënten eerlijk en authentiek tegemoet
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student analyseert de meest courante taken van een opvoeder in een variatie aan doelgroepen
De student benoemt de taken van een opvoeder/begeleider
De student formuleert de eigen competenties en motivatie voor de opleiding en het beroep
De student vertelt in eigen woorden zijn interesses en verwachtingen m.b.t. de taken en doelgroepen binnen het werkveld
BC2 Omgaan met informatie
De student legt de functies en het hulpverleningsaanbod uit van een organisatie binnen het werkveld
De student zoekt de organisaties van de welzijnssector op m.b.v. de sociale kaart
De student situeert organisaties binnen het orthopedagogische werkveld
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student participeert aan de dagelijkse werking
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over afgelegde studiebezoeken, gastsprekers uit het werkveld en opdrachten adhv een reflectiemodel.
De student stelt vragen over het eigen functioneren (de werking van de organisatie en de doelgroep = Omgaan met informatie)
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student communiceert mondeling op een gestructureerde wijze
De student neemt zelfstandig contact op met een organisatie binnen de welzijnssector als mogelijke stageplaats
De student toont een mature communicatiewijze en houding (neemt zelf initiatief, durf, neemt actief deel, respectvol)
BSC3 Samenwerken
De student vraagt hulp en ondersteuning waar nodig
De student handelt vanuit een grondhouding van gelijkwaardigheid en verbondenheid.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte en respectvolle manier met het team.
gaat discreet om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, zowel in contacten met cliënten als in contacten met collega's
past reflectiemethodieken toe om het eigen handelen bij te sturen
beoordeelt wat de invloed is van de eigen communicatiestijl op het gedrag van de ander
De student stelt vragen over het eigen functioneren (de werking van de organisatie en de doelgroep = Omgaan met informatie)

Leerinhoud

Omschrijving opvoeder/begeleider, zijn taken en vaardigheden. Sectoren, werkvormen, lijnszorg, ortho(ped)agogische organisaties en hun hulpverleningsaanbod, BuO, doelgroepen (algemeen), vernieuwingen in het werkveld, ervaringen bespreken en koppelen aan taken/eigen vaardigheden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Op digitap wordt materiaal ter beschikking gesteld
Opdrachtenbundel
Achtergrondinformatie ortho(ped)agogisch werkveld
Oefeningen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen195,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00De stagebeoordeling gebeurt op basis van:
- evaluatie stage
- portfolio
- inbreng tijdens supervisiecontacten

Als de student ongewettigd afwezig is, kan er een 0 op 20 toegekend worden voor de stage.
Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden.
Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid.