Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Geerts Simon, Rogge Eveline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 250,00 uren
Korte omschrijving
Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen.
Tijdens BP3 doet de student minimum 250 uren praktijk/stage.
De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP2 en BP3.
OLR-Leerdoelen (lijst)
G1 Respect voor de totale persoon in zijn context
De student geeft aandacht aan de cliënt vertrekkend vanuit een grondhouding van onvoorwaardelijke acceptatie |
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student formuleert leerdoelen op basis van evaluatie en reflectie en zet deze om in acties. |
De student zoekt naar nieuwe informatie en inzichten over de cliënt |
BC4 Emancipatorisch handelen
De student stimuleert de participatie en inspraak van de cliënt in dagelijkse situaties |
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student plant en organiseert op een methodische wijze een activiteit op maat van de doelgroep |
De student hanteert een evenwicht tussen groeps- en individueel werken , afhankelijk van de setting |
De student voert de taken als begeleider in de dagelijkse setting zelfstandig uit |
G2 Kritisch reflecteren
De student reflecteert over de eigen invloed in de begeleidingsrelatie |
De student reflecteert over de invloed van het eigen referentiekader op het handelen (+ eigen sterktes / eigen zwaktes) |
De student stuurt zichzelf bij op basis van zelfreflectie |
BC1 Doelgericht en respectvol communiceren
De student communiceert schriftelijk op een helder en gepaste manier met het team |
De student communiceert schriftelijk op een heldere en gepaste manier over anderen (cliënt, systeem, ouders) |
De student voert in een eenvoudige situatie een aangepast begeleidingsgesprek |
BC5 Ethisch handelen
De student onderkent de eigen waarden en normen in zijn handelen |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student bouwt een vertrouwensrelatie uit, vertrekkend vanuit de grondhouding empathie, echtheid en acceptatie |
De student formuleert vragen en bedenkingen in functie van het handelingsplan/ondersteuningsplan van de cliënt |
De student ontwikkelt respons op een hulpvraag van de client vanuit observatie, eigen ervaring en overleg met het team. |
De student verzamelt informatie om de hulpvraag van de cliënt vast te stellen |
BSC3 Samenwerken
De student neemt actief deel aan overleg- en vergadermomenten |
De student handelt in functie van de afspraken gemaakt in het team en binnen de organisatie |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Op digitap wordt materiaal ter beschikking gesteld:
informatiebundel
opdrachtenbundel
evaluatiedocument
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Stage | 100,00 | De stagebeoordeling gebeurt op basis van: - evaluatie stage - portfolio - inbreng tijdens supervisiecontacten
Als de student ongewettigd afwezig is, kan er een 0 op 20 toegekend worden voor de stage. Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden. Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid. |