Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): Bachot Anja, Boeynaems Esther, Engels Anouk, Geerts Simon, Lansens Rik, Rogge Eveline, Wieërs An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 250,00 uren
Korte omschrijving
Om het leerproces van de student optimaal te begeleiden organiseert de praktijklector van het centrum één praktijkbezoek. Daarnaast heeft de praktijklector individuele gesprekken met studenten. De studenten verwerken hun stage-ervaringen in opdrachten en bespreken deze in kleine leergroepen.
De student doet stage/praktijk in dezelfde organisatie voor de opleidingsonderdelen BP4 en BP5.
De student doet minimum 250 uren praktijk/stage.
Begincompetenties (tekst)
Voor deze module is geen vrijstelling mogelijk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC5 Ondersteunen en ontwikkelen van netwerken
De student ondersteunt de cliënt in het onderhouden en/of versterken van zijn netwerken via concrete acties/gesprekken |
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak ondersteunen en ontwikkelen van netwerken |
G3 Denk-,leer- en redeneervermogen
De student blijft zichzelf uitdagen tot het zoeken van nieuwe ontwikkelingen om de eigen professionele competenties te versterken |
BC6 Omgaan met diversiteit
De student maakt structurele uitsluitingsmechanismen bespreekbaar |
BSC2 Organiseren en begeleiden van processen m.b.t wonen, leren, werken en vrije tijd
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak van het organiseren en begeleiden van processen mbt wonen, leren, werken en vrije tijd |
BSC4 (mee) Vormgeven aan de processen van handelingsplanning
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak handelingsplannen |
BSC6 Omgaan met structurele riscicofactoren voor de cliëntengroep
De student denkt en werkt pro-actief in functie van de veiligheid in de orthopedagogische setting |
De student onderneemt preventieve acties in functie van het lichamelijke en psychische welzijn van de cliënt |
BC5 Ethisch handelen
De student maakt mogelijke ethische dilemma’s op de werkvloer bespreekbaar |
De student handelt volgens de deontologische afspraken en kaders van de organisatie |
BC7 Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
De student ondersteunt de cliënt /het cliëntsysteem in concrete stappen naar integratie en inclusie |
De student volgt de maatschappelijke en beleidsmatige evoluties op relevant voor de eigen organisatie |
BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak van orthopedagogisch handelen en begeleiden |
BSC3 Samenwerken
De student licht de eigen beroepsidentiteit kritisch door en maakt dit transparant op vlak samenwerken |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Op digitap wordt materiaal beschikbaar gesteld:
informatiebundel
opdrachtenbundel
evaluatiedocument
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Stage | 100,00 | De stagebeoordeling gebeurt op basis van: - evaluatie stage - portfolio - inbreng tijdens supervisiecontacten
Als de student ongewettigd afwezig is, kan er een 0 op 20 toegekend worden voor de stage. Als de student aan het einde van de stageperiode meer dan 10% van de totaal uit te voeren stage-uren gewettigd afwezig was, kan er een 0 op 20 toegekend worden. Bij ongewettigde afwezigheid op het arbeidsgeneeskundig onderzoek wordt 1 punt van het totaalcijfer afgetrokken voor elke afwezigheid. |