Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogische thema’s B31657/1775/1920/1/12
Studiegids

Orthopedagogische thema’s B

31657/1775/1920/1/12
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogie (uitdovend - Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogie (Antwerpen) als Orthopedagogische thema’s B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, Lansens Rik, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Voor drie belangrijke orthopedagogische sectoren bekijken we één of meerdere hulpverleningsmodellen of methodieken. 

Het omvangrijkste thema is het eerste: een ondersteuningsplan opmaken (voornamelijk gebruikt binnen de sector van mensen met een beperking).

Een tweede hoofdstuk omvat de benadering(en) van de ‘Nieuwe autoriteit’ en de pedagogische vaardigheden van Patterson, die vooral in de integrale jeugdhulp  aan de orde zijn.

Een derde hoofdstuk gaat over een breed inzetbare methodiek : oplossingsgericht werken (vooral toepasbaar binnen sector van algemeen welzijnswerk)

Begincompetenties (tekst)

Het is wenselijk dat de student geslaagd is voor het olod 'Orthopedagogie'

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 Orthopedagogisch handelen en begeleiden
De student onderbouwt keuzes voor bepaalde hulpverleningsmodellen vanuit orthopedagogische kaders.
De student gebruikt de terminologie horend bij de hulpverleningsmodellen.
De student selecteert het hulpverleningsmodel op maat van de cliënt.
De student benoemt bij een cliënt de ontwikkelingskansen en beperkingen en/of probleemgedrag.
De student past orthopedagogische hulpverleningsmodellen toe in casussen.

Leerinhoud

Ondersteuningsplan - Nieuwe Autoriteit - Pedagogische vaardigheden van Patterson - Oplossingsgericht werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus op digitap, handboek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00