Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Janssens Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Het begrippenarsenaal van de communicatiewetenschap wordt behandeld. Daarna wordt een verkennende duik genomen in de vele theorieën over de invloed van media op mens en samenleving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
legt de aangereikte communicatietheorieën in eigen woorden uit en past deze toe op een concrete case |
verklaart specifiek vakjargon uit de communicatieleer |
situeert communicatie als vakgebied in de communicatieleer |
toont actieve interesse voor de (internationale) communicatiesector |
Verwerven en verwerken van informatie
kan via deskresearch en observatie efficiënt relevante informatie vinden over (aangereikte) topics en ontwikkelingen binnen het werkveld |
Een ingesteldheid tot levenslang leren
kan communicatieacties evalueren |
kan hypothesen formuleren aangaande oorzaken van communicatieproblemen |
Denk- en redeneervaardigheid
kan de verworven informatie adequaat gebruiken |
kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie |
De student kan modellen en voorbeelden gebruiken om de marketingstappen segmenteren, targetten en positioneren toe te lichten. |
Vermogen tot kritische reflectie
heeft oog voor actuele maatschappelijke trends vanuit de gemediatiseerde samenleving |
Leerinhoud
Wat is communicatie? Waarom communiceren mensen met elkaar? Communicatiemodaliteiten. Van basismodel naar procesmodel. Begrippen uit de communicatiewetenschap. De media-explosie als aanloop naar de informatiesamenleving. Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de massacommunicatie. Analyse van de boodschappen. Functies van massacommunicatie. Media en cultuur.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Communicatieleer Cia Mulle Uitgeverij De Boeck Isbn: 9789045515618
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Er worden tussentijds punten gegeven op opdrachten in het afstandsonderwijs. Op die wijze is er sprake van permanente evaluatie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.