Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Janssens Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Bijzondere maatregelen Coronacrisis
De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:
Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20
Kennistoets 100% - Digitaal examen (vanop afstand)
Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.
Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo gauw mogelijk per e-mail van op de hoogte worden gebracht.
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Het begrippenarsenaal van de communicatiewetenschap wordt behandeld. Daarna wordt een verkennende duik genomen in de vele theorieën over de invloed van media op mens en samenleving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
legt de aangereikte communicatietheorieën in eigen woorden uit en past deze toe op een concrete case |
verklaart specifiek vakjargon uit de communicatieleer |
situeert communicatie als vakgebied in de communicatieleer |
toont actieve interesse voor de (internationale) communicatiesector |
Verwerven en verwerken van informatie
kan via deskresearch en observatie efficiënt relevante informatie vinden over (aangereikte) topics en ontwikkelingen binnen het werkveld |
Een ingesteldheid tot levenslang leren
kan communicatieacties evalueren |
kan hypothesen formuleren aangaande oorzaken van communicatieproblemen |
Denk- en redeneervaardigheid
kan de verworven informatie adequaat gebruiken |
kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie |
De student kan modellen en voorbeelden gebruiken om de marketingstappen segmenteren, targetten en positioneren toe te lichten. |
Vermogen tot kritische reflectie
heeft oog voor actuele maatschappelijke trends vanuit de gemediatiseerde samenleving |
Leerinhoud
Wat is communicatie? Waarom communiceren mensen met elkaar? Communicatiemodaliteiten. Van basismodel naar procesmodel. Begrippen uit de communicatiewetenschap. De media-explosie als aanloop naar de informatiesamenleving. Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de massacommunicatie. Analyse van de boodschappen. Functies van massacommunicatie. Media en cultuur.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Communicatieleer Cia Mulle Uitgeverij De Boeck Isbn: 9789045515618
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Er worden tussentijds punten gegeven op opdrachten in het afstandsonderwijs. Op die wijze is er sprake van permanente evaluatie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.