Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Basis Communicatie31722/1774/1920/1/95
Studiegids

Basis Communicatie

31722/1774/1920/1/95
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Janssens Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Het begrippenarsenaal van de communicatiewetenschap wordt behandeld. Daarna wordt een verkennende duik genomen in de vele theorieën over de invloed van media op mens en samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
legt de aangereikte communicatietheorieën in eigen woorden uit en past deze toe op een concrete case
verklaart specifiek vakjargon uit de communicatieleer
situeert communicatie als vakgebied in de communicatieleer
toont actieve interesse voor de (internationale) communicatiesector
Verwerven en verwerken van informatie
kan via deskresearch en observatie efficiënt relevante informatie vinden over (aangereikte) topics en ontwikkelingen binnen het werkveld
Een ingesteldheid tot levenslang leren
kan communicatieacties evalueren
kan hypothesen formuleren aangaande oorzaken van communicatieproblemen
Denk- en redeneervaardigheid
kan de verworven informatie adequaat gebruiken
kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
De student kan modellen en voorbeelden gebruiken om de marketingstappen segmenteren, targetten en positioneren toe te lichten.
Vermogen tot kritische reflectie
heeft oog voor actuele maatschappelijke trends vanuit de gemediatiseerde samenleving

Leerinhoud

Wat is communicatie? Waarom communiceren mensen met elkaar? Communicatiemodaliteiten. Van basismodel naar procesmodel. Begrippen uit de communicatiewetenschap. De media-explosie als aanloop naar de informatiesamenleving. Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de massacommunicatie. Analyse van de boodschappen. Functies van massacommunicatie. Media en cultuur.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Communicatieleer Cia Mulle Uitgeverij De Boeck Isbn: 9789045515618

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Vormen van groepsleren13,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Er worden tussentijds punten gegeven op opdrachten in het afstandsonderwijs. Op die wijze is er sprake van permanente evaluatie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.