Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Basis Marketing31725/1774/1920/1/03
Studiegids

Basis Marketing

31725/1774/1920/1/03
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Baccarne Jan, De Weger Jörgen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De student leert de basisprincipes en algemene basisconcepten van marketing kennen. Daaronder vallen o.a. de verschillende elementen van de marketingmix, marktsegmentatie en positionering.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Heeft inzicht in de marketingomgeving van een organisatie en de impact ervan op de organisatie.
Begrijpt het belang van 'marktonderzoek' in een marketingcontext.
Heeft inzicht in de verschillende soorten producten.
Heeft inzicht in de verschillende vormen van assortimentsbeleid.
Heeft inzicht in de verschillende vormen van prijsbeleid, ook in functie van marketingdoelstellingen.
beheerst de basisvaardigheden om helder leesbare en taalkundig correcte teksten te schrijven
Heeft inzicht in het marketing en strategisch management en kan deze kaderen in de globale doelstellingen van de onderneming
De student kan het marketingbeleid van de organisatie beschrijven.
Kan een marketingmix/marketingbeleid voorbereiden, opstellen, uitvoeren, interpreteren, bespreken, pressenteren, evalueren en bijsturen
De student kan het verschil tussen creëren en capteren van waarde uitleggen a.h.v. voorbeelden.
De student ziet samenhang en verbanden tussen de marketing en de micro- en macro-omgeving ervan.
Heeft inzicht in de levenscyclus van een product.
is zich bewust van het belang van de organisatiecultuur en de wisselwerking met communicatie
De student kan een analyse maken van een product of een dienst van een onderneming aan de hand van de 4p's.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen16,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarPortfolio75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00
Tweede examenperiodePortfolio75,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.