Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
De cursus geeft een overzicht van de schriftelijke (60 lt) en mondelinge communicatievaardigheden (60 lt) in een professionele organisatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
kan doelgroepgericht communiceren en presenteren in de Nederlandse taal |
kan zich correct uitdrukken in het Nederlands
werkt teamgeest bevorderend: vermijdt spanningen, enthousiasmeert en sluit compromissen |
is zich bewust dat communicatie een grote bijdrage levert aan de kwaliteitszorg van een organisatie
kan informatie verwerven, selecteren en verwerken |
interpreteert non-verbale boodschappen van anderen |
Heeft basiskennis van de juridische wetgeving/beroepsethiek binnen de marketingcontext zodat hij/zij juridische ondersteuning of een toegepast juridisch advies kan geven
kent het onderscheid tussen de diverse schrijfvormen en kan deze kennis ook gebruiken |
structureert zijn/haar boodschap en hanteert een gepast taalgebruik in functie van de situatie en/of de doelgroep
raakt wegwijs in nuttige naslaginformatie (door lector samengestelde dan wel gedrukte en/of elektronische bronnen) |
Beschikt over de nodige communicatieve vaardigheden en gebruikt hierbij een grondige kennis van het Nederlands en een parate, vlotte en gramaticaal correcte kennis van minstens twee vreemde talen
zorgt voor heldere communicatie |
kan in een oefensituatie interviewtechnieken doelgericht inzetten om een bepaald resultaat te bereiken |
kan in een oefensituatie gesprekstechnieken doelgericht inzetten om een bepaald resultaat te bereiken |
kan in een oefensituatie presentatietechnieken doelgericht inzetten om een bepaald resultaat te bereiken |
De student telefoneert in een vreemde taal |
kan van zijn eigen ervaringen leren, stuurt deze bij vanuit zelfreflectie en observatie en bouwt hierdoor zelfkennis op
geeft een overtuigende presentatie over een onderwerp van eigen keuze |
Teamgericht kunnen werken
kan respectvol samenwerken met anderen die niet (noodzakelijk) dezelfde normen en waarden hebben |
kan actief en constructief deelnemen aan teambesprekingen |
beheerst de basisvaardigheden van gespreksvoering: luisteren, empathie, respect/acceptatie en echtheid |
overtuigt door inhoud en aanpak
structureert zijn of haar boodschap en hanteert een gepast taalgebruik in functie van de situatie en de doelgroep |
Leerinhoud
•aanscherpen van de kennis en het gebruik van de Nederlandse taal
•belang van non- verbale communicatie
•voorbereiden en uitvoeren van individuele presentaties
•telefoneren (mondeling)
•opstellen van zakelijke communicatie
•opstellen van de notulen van een vergadering
•organiseren van een vergadering
•voorbereiden van individuele presentaties
•aanscherpen van de kennis en het gebruik van de Nederlandse taal
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus samengesteld door lector.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 58,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 42,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 58,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 42,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.