Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Corporate communicatie31726/1774/1920/1/37
Studiegids

Corporate communicatie

31726/1774/1920/1/37
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

De student leert hoe organisaties communiceren met hun interne en externe stakeholders 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
De student kan de verschillende corporate communicatiesystemen in een organisatie beschrijven
De student kan in eigen woorden het verschil tussen organisatie-identiteit, imago en reputatie met eigen woorden
De student kan advies geven over de manier waarop er gecommuniceerd moet worden met de interne en externe stakeholders van een organisatie
De student kan advies geven over de manier waarop de principes van issues management moeten gebruikt worden
Heeft inzicht in het marketing en strategisch management en kan deze kaderen in de globale doelstellingen van de onderneming
De student kan in eigen woorden uitleggen wat de verschillende functies zijn van een mission statement
De student kan de verschillende rollen en dimensies van bedijfscultuur, uitleggen
Kan een marketingmix/marketingbeleid voorbereiden, opstellen, uitvoeren, interpreteren, bespreken, pressenteren, evalueren en bijsturen
De student past de technieken toe om bedrijven toe te laten zich intern en extern te profileren
is zich bewust van het belang van de organisatiecultuur en de wisselwerking met communicatie
De student legt in eigen woorden uit wat de principes zijn van MVO
De student definieert op correcte wijze wat een corporate brand is
De student kan voorstellen formuleren over de inzet van de juiste communicatiekanalen- en middelen van concerncommunicatie
De student definieert op correcte wijze de rol van public affairs
kan een communicatieadvies formuleren voor externe publieksgroepen
De student kan het belang van investor relations, herkennen
Denk- en redeneervaardigheid
De student kan het begrip corporate branding in eigen woorden uitleggen
Klantgericht handelen; hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid, de behoeften van interne en externe klanten herkennen, denken in klantgerichte oplossingen en deze vertalen naar concrete activiteiten
De student beschrijft wat het specifieke karakter van arbeidsmarktcommunicatie is
Heeft basiskennis van personeelsmanagement waardoor hij/zij personeelsgerelateerde ondersteuning kan geven
De student kent het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges52,00 uren
Werktijd buiten de contacturen28,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties. Ze moeten bovendien hun taken binnen de vooropgestelde deadline aanleveren