Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Interculturele communicatie7029/1774/1920/1/68
Studiegids

Interculturele communicatie

7029/1774/1920/1/68
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De module leert de studenten doordachte beslissingen te nemen in situaties van interculturele communicatie.Ze bekwamen zich in de specifieke communicatievaardigheden die toepasbaar zijn (o.a. op macroniveau) over de grenzen heen. Het begrip 'cultuur' wordt verklaard en gerelateerd aan communicatie.Vuistregels en belangrijke principes van interculturele communicatie komen uitvoerig en praktisch aan bod. De studenten leren zich openstellen voor andere culturen en hun eigen cultuur te plaatsen binnen het mondiaal gebeuren. Ze leren de ontwikkelingen op dit domein te volgen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Heeft basiskennis van de bedrijfseconomische begrippen waardoor hij/zij in een marketing/bedrijfsomgeving kan functioneren
De student kan de culturele component in communicatie identificeren
De student kan de componenten van een organisatiecultuur verduidelijken
De student kan een samenwerking met diverse culturen uitbouwen
De student kan zich verdraagzaam opstellen naar andere culturen
De student kan de vuistregels van interculturele communicatie hanteren
beschrijft de belangrijkste (massa)communicatietheorieën en situeert deze in een chronologische evolutie
Heeft een basiskennis van financieel management zodat hij/zij binnen de marketingcontext boekhoudkundige en financiële vraagstukken kan interpreteren en oplossen
De student kan de moeilijkheden bij interculturele communicatie uitleggen

Leerinhoud

- het begrip 'cultuur' - de onderdelen van een cultuur - kenmerken van de grote culturen - vuistregels en toepassing van interculturele communicatie - componenten van een organisatiecultuur - de culturele component in communicatie - zich openstellen voor andere culturen - samenwerking met diverse culturen - recente ontwikkelingen in het domein van de interculturele communicatie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarReflectieopdracht60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht60,00

Toetsing (tekst)

Schriftelijke toets op het einde van de lessenreeks. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.