Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marketingcommunicatie31728/1774/1920/1/08
Studiegids

Marketingcommunicatie

31728/1774/1920/1/08
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Co-titularis(sen): De Weger Jörgen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Korte omschrijving

Welke communicatie-instrumenten kan een organisatie inzetten? Wordt er voor reclame of sponsoring gekozen? Welke media passen daarbij? Gaat de voorkeur uit naar televisie of een digitale nieuwsbrief? In deze cursus wordt er gekeken naar de situering van marketingcommunicatie binnen het geheel van de communicatiemix.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Verwerven en verwerken van informatie
De student kan de verschillende vormen van marketing van consumentengedrag onderscheiden.
De student begrijpt hoe interne en externe factoren consumenten kunnen beïnvloeden.
De student begrijpt de doelen van reclame, sales promotions, public relations, winkelcommunicatie, evenementen en sponsoring.
De student kan de verschillende vormen van reclame, sales promotions, persoonlijke verkoop, public relations, evenementen en sponsoring onderscheiden.
De student kan aangeven welke massamedia geschikt zijn voor de inzet van reclame.
Denk- en redeneervaardigheid
De student kan de onderdelen van een marketingcommunicatieplan benoemen.
De student kan de communicatiedoelgroep herkennen
De student kan de communicatiedoelstelling onderscheiden van een marketing- of een ondernemingsdoelstelling.
De student kan de verschillende positioneringen onderscheiden.
De student kan het begrip marketingcommunicatie uitleggen.
Creativiteit
De student ziet in wanneer direct marketing en persoonlijke verkoop kunnen ingezet worden.
De student herkent uitingen van guerillamarketing.
De student kan de verschillende online en offline doelgroepen voor winkelcommunicatie onderscheiden.
de student functioneert op een professionele manier als stagiair communicatiedeskundige in een reële beroepsomgeving onder begeleiding van een stagementor.

Leerinhoud

1. Verschil tussen marketing en communicatie.

2. Consumentengedrag

3. Reclame

4. Sales promotions

5. Interactiemarketing

6. Public Relations

7. Winkelcommunicatie

8. Evenementen

9. Sponsoring

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Basisboek Marketingcommunicatie, Esther de Berg, Uitgeverij Coutinho, Isbn 978 90 469 05227

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)32,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00
AcademiejaarProjectopdracht20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht20,00
Tweede examenperiodeKennistoets40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00

Toetsing (tekst)

Er wordt tussentijds feedback gegeven op afstandsonderwijsopdrachten. opdrachten Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.