Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Co-titularis(sen): De Weger Jörgen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Bijzondere maatregelen Coronacrisis
De hogeschool bevindt zich in een overmachtssituatie als gevolg van de maatregelen die door de overheid werden genomen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Daardoor werd de hogeschool genoodzaakt om, naast de afwijkingen t.o.v. de voorziene werkvormen en studiematerialen in de ECTS-fiche, ook afwijkingen te voorzien t.o.v. de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel. Voor de toetsing wordt/worden de volgende afwijking(en) voorzien:
Update voor de toetsing in de 2de examenperiode d.d. 29.06.20
vaardigheidstoets hands off: 80% + vaardigheidstoets simulatie: 20%
Let op! Deze wijzigingen vervangen dus de informatie over de toetsing in deze ECTS-fiche.
Indien verdere maatregelen vanuit de overheid de hogeschool ertoe zouden noodzaken nog verdere afwijkingen te voorzien voor de toetsing, dan zal de student hier zo
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren
Korte omschrijving
Welke communicatie-instrumenten kan een organisatie inzetten? Wordt er voor reclame of sponsoring gekozen? Welke media passen daarbij? Gaat de voorkeur uit naar televisie of een digitale nieuwsbrief? In deze cursus wordt er gekeken naar de situering van marketingcommunicatie binnen het geheel van de communicatiemix.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Verwerven en verwerken van informatie
De student kan de verschillende vormen van marketing van consumentengedrag onderscheiden. |
De student begrijpt hoe interne en externe factoren consumenten kunnen beïnvloeden. |
De student begrijpt de doelen van reclame, sales promotions, public relations, winkelcommunicatie, evenementen en sponsoring. |
De student kan de verschillende vormen van reclame, sales promotions, persoonlijke verkoop, public relations, evenementen en sponsoring onderscheiden. |
De student kan aangeven welke massamedia geschikt zijn voor de inzet van reclame. |
Denk- en redeneervaardigheid
De student kan de onderdelen van een marketingcommunicatieplan benoemen. |
De student kan de communicatiedoelgroep herkennen |
De student kan de communicatiedoelstelling onderscheiden van een marketing- of een ondernemingsdoelstelling. |
De student kan de verschillende positioneringen onderscheiden. |
De student kan het begrip marketingcommunicatie uitleggen. |
Creativiteit
De student ziet in wanneer direct marketing en persoonlijke verkoop kunnen ingezet worden. |
De student herkent uitingen van guerillamarketing. |
De student kan de verschillende online en offline doelgroepen voor winkelcommunicatie onderscheiden. |
de student functioneert op een professionele manier als stagiair communicatiedeskundige in een reële beroepsomgeving onder begeleiding van een stagementor. |
Leerinhoud
1. Verschil tussen marketing en communicatie.
2. Consumentengedrag
3. Reclame
4. Sales promotions
5. Interactiemarketing
6. Public Relations
7. Winkelcommunicatie
8. Evenementen
9. Sponsoring
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Basisboek Marketingcommunicatie, Esther de Berg, Uitgeverij Coutinho, Isbn 978 90 469 05227
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Er wordt tussentijds feedback gegeven op afstandsonderwijsopdrachten. opdrachten Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.