Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren
OLR-Leerdoelen (lijst)
Heeft basiskennis van de juridische wetgeving/beroepsethiek binnen de marketingcontext zodat hij/zij juridische ondersteuning of een toegepast juridisch advies kan geven
kent de technologische ontwikkelingen met impact op de mediamarkt |
kent de belangrijkste mediabedrijven |
kent de impact van de verschillende mediakanalen vs demografische kenmerken |
inzicht in de strategische hefbomen |
inzicht in en begrijpt de rol van de overheid |
kent de maatschappelijke ontwikkelingen met impact op de mediamarkt |
kent de belangrijkste spelers rond de mediabedrijven |
in staat zijn om een bepaald probleem analytisch te benaderen |
Verwerven en verwerken van informatie
zich een beeld kunnen vormen over bestaande business modellen en hun uitdagingen |
weet hoe media kan gestuurd worden |
Kan de actuele ICT-toepassingen op een deskundige manier toepassen in het kader van de opdracht
weet mediaruimte te commercialiseren |
begrijpt de strategische keuzes in een mediabedrijf |
Denk- en redeneervaardigheid
inzicht in de verdienmodellen |
zich een beeld kunnen vormen van het bestaande media-aanbod |
zich een beeld kunnen vormen van het bestaande uitdagingen in het medialandschap |
zich een beeld kunnen vormen van de mogelijke kansen in het medialandschap |
zich een beeld kunnen vormen van de mogelijke gevaren in het medialandschap |
zich een beeld kunnen vormen over de marketingtoepassingen die kunnen gebruikt worden in de verschillende mediakanalen |
zich een beeld kunnen vormen hoe media kan beheerd worden |
kent het begrip ‘kasstroom’ |
Vermogen tot kritische reflectie
in staat zijn om het medialandschap te doorgronden |
Leerinhoud
Media Basics o Publiek vraagt content o Adverteerder vraagt toegang tot het publiek o Mediabedrijf biedt content & toegang tot het publiek Medialandschap o Mediabedrijven o Publieksmarkt o Reclamemarkt o Overzicht van de belangrijkste mediabedrijven o Spelers rond de mediabedrijven o Publieksmarkt o Reclamemarkt o Overheid Marktontwikkelingen o Technologische ontwikkelingen in de mediamarkt o Maatschappelijke ontwikkelingen met impact op de mediamarkt o Veranderende mediabeleving o Machtsverschuivingen in het medialandschap Strategische keuzes in een mediabedrijf o Traditionele verdienmodellen in de mediasector o Strategische hefbomen o Raad van bestuur en managementteam bepalen de strategie o Rol van de overheid Media Strategisch ver-markten o Van fundamentele bedrijfsstrategie tot tactische actie op de winkelvloer o Strategische marketingplanning o Strategische doelstellingen Media Tactisch ver-markten o Jaarlijks marketingplan o Reclame o Prijspromoties o Product-plus o Wedstrijden o Public relations o Sponsoring o Trade Marketing o Marketingcontrole Media-aanbod Managen o Mediamerken opgebouwd door content en look’n’feel o Contentcreatie o Content packaging o Ontwikkelingen Nieuws Managen o Organisatie van de nieuwsredactie o Redactiestatuur en beroepsethiek o Het nieuwsproces o Invloed van de media en de individuele journalist o Ontwikkelingen in nieuwsmanagement Media Meten o Meten is weten o Pers o Radio o Televisie o Bioscoop o Affichage o Internet o Plurimedia-Producten-Attributen o AdQlik Mediaruimte commercialiseren o Mediabestedingen o Actoren bij commercialisering o Advertentiemogelijkheden o Ontwikkelingen in de reclamemarkt
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.