Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Medialandschap27024/1774/1920/1/25
Studiegids

Medialandschap

27024/1774/1920/1/25
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

Heeft basiskennis van de juridische wetgeving/beroepsethiek binnen de marketingcontext zodat hij/zij juridische ondersteuning of een toegepast juridisch advies kan geven
kent de technologische ontwikkelingen met impact op de mediamarkt
kent de belangrijkste mediabedrijven
kent de impact van de verschillende mediakanalen vs demografische kenmerken
inzicht in de strategische hefbomen
inzicht in en begrijpt de rol van de overheid
kent de maatschappelijke ontwikkelingen met impact op de mediamarkt
kent de belangrijkste spelers rond de mediabedrijven
in staat zijn om een bepaald probleem analytisch te benaderen
Verwerven en verwerken van informatie
zich een beeld kunnen vormen over bestaande business modellen en hun uitdagingen
weet hoe media kan gestuurd worden
Kan de actuele ICT-toepassingen op een deskundige manier toepassen in het kader van de opdracht
weet mediaruimte te commercialiseren
begrijpt de strategische keuzes in een mediabedrijf
Denk- en redeneervaardigheid
inzicht in de verdienmodellen
zich een beeld kunnen vormen van het bestaande media-aanbod
zich een beeld kunnen vormen van het bestaande uitdagingen in het medialandschap
zich een beeld kunnen vormen van de mogelijke kansen in het medialandschap
zich een beeld kunnen vormen van de mogelijke gevaren in het medialandschap
zich een beeld kunnen vormen over de marketingtoepassingen die kunnen gebruikt worden in de verschillende mediakanalen
zich een beeld kunnen vormen hoe media kan beheerd worden
kent het begrip ‘kasstroom’
Vermogen tot kritische reflectie
in staat zijn om het medialandschap te doorgronden

Leerinhoud

Media Basics o Publiek vraagt content o Adverteerder vraagt toegang tot het publiek o Mediabedrijf biedt content & toegang tot het publiek Medialandschap o Mediabedrijven o Publieksmarkt o Reclamemarkt o Overzicht van de belangrijkste mediabedrijven o Spelers rond de mediabedrijven o Publieksmarkt o Reclamemarkt o Overheid Marktontwikkelingen o Technologische ontwikkelingen in de mediamarkt o Maatschappelijke ontwikkelingen met impact op de mediamarkt o Veranderende mediabeleving o Machtsverschuivingen in het medialandschap Strategische keuzes in een mediabedrijf o Traditionele verdienmodellen in de mediasector o Strategische hefbomen o Raad van bestuur en managementteam bepalen de strategie o Rol van de overheid Media Strategisch ver-markten o Van fundamentele bedrijfsstrategie tot tactische actie op de winkelvloer o Strategische marketingplanning o Strategische doelstellingen Media Tactisch ver-markten o Jaarlijks marketingplan o Reclame o Prijspromoties o Product-plus o Wedstrijden o Public relations o Sponsoring o Trade Marketing o Marketingcontrole Media-aanbod Managen o Mediamerken opgebouwd door content en look’n’feel o Contentcreatie o Content packaging o Ontwikkelingen Nieuws Managen o Organisatie van de nieuwsredactie o Redactiestatuur en beroepsethiek o Het nieuwsproces o Invloed van de media en de individuele journalist o Ontwikkelingen in nieuwsmanagement Media Meten o Meten is weten o Pers o Radio o Televisie o Bioscoop o Affichage o Internet o Plurimedia-Producten-Attributen o AdQlik Mediaruimte commercialiseren o Mediabestedingen o Actoren bij commercialisering o Advertentiemogelijkheden o Ontwikkelingen in de reclamemarkt 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluaties.