Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren
Korte omschrijving
In de module online communicatie leren de studenten hoe de online wereld evolueert en welke consequenties dit heeft op het vlak van communicatie. Er wordt aan de hand van een stappenplan, gericht op de verschillende doelgroepen en fasen in het commercieel en communicatief proces, besproken hoe doelstellingen op het vlak van communicatie online gerealiseerd kunnen worden. Daarbij wordt speciale aandacht besteed aan het gebruik van de juiste tools, het bepalen en behalen van de meest bruikbare KPI's, en het effectief meten van de behaalde resultaten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Begrijpt het belang van 'volgbaarheid' bij online communicatie |
Begrijpt het belang van 'traceerbaarheid' bij online communicatie |
Begrijpt het belang van 'conversie' bij online communicatie |
Heeft inzicht in het proces van 'identificatie van een doelgroep' |
Heeft inzicht in het proces van 'aantrekken van een doelgroep' |
Heeft inzicht in het proces van 'bezighouden van een doelgroep' |
Heeft inzicht in het proces van 'converteren van een doelgroep' |
Heeft inzicht in het proces van 'onderhouden van een doelgroep' |
Heeft inzicht in de tools voor online communicatie en hun functie |
Heeft inzicht in het gebruik van social media voor online communicatie |
Heeft inzicht in het proces van 'loyaliteit opbouwen bij een doelgroep' |
past de mogelijkheden van het internet op marketingcommunicatie toe |
Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
ontwikkelt doelgericht en met realiteitszin een actieplan |
Kan een marketingmix/marketingbeleid voorbereiden, opstellen, uitvoeren, interpreteren, bespreken, pressenteren, evalueren en bijsturen
vergelijkt onlinecommunicatiemiddellen |
stelt een communicatieprobleem scherp en ziet de essentie |
De student verwerft inzicht in evoluties in online communicatie. |
is zich bewust van het belang van de organisatiecultuur en de wisselwerking met communicatie
Begrijpt het belang van 'personalisatie' bij online communicatie |
kan een communicatieadvies formuleren voor externe publieksgroepen
past zijn boodschap aan het vooropgestelde doel aan |
Leerinhoud
Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- De rol van augmented reality, virtual reality, artificial intelligence
- Doelstellingen opstellen
- Doelgroepbepaling
- Online adverteren, Search Engine Advertizing, Search Engine Optimalization
- A/B testing
- Het belang van analysetools
- Content strategie
- Websites optimaliseren, landingspagina's
- Social media
- Online audio & video
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 50,00 | Opdrachten gecombineerd onderwijs. |
Academiejaar | Projectopdracht | 50,00 | Voor dit onderdeel is, gezien het klassikale karakter, geen tweede zittijd mogelijk. De punten van de eerste zittijd worden behouden. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | Opdrachten gecombineerd onderwijs. |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 50,00 | De punten voor dit onderdeel worden uit de eerste zittijd overgenomen. |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én alle opdrachten van het afstandsonderwijs tijdig ingediend hebben om te mogen deelnemen aan de evaluaties.