Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Online Communicatie31729/1774/1920/1/42
Studiegids

Online Communicatie

31729/1774/1920/1/42
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat ondernemingscommunicatie (uitdovend)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Korte omschrijving

In de module online communicatie leren de studenten hoe de online wereld evolueert en welke consequenties dit heeft op het vlak van communicatie. Er wordt aan de hand van een stappenplan, gericht op de verschillende doelgroepen en fasen in het commercieel en communicatief proces, besproken hoe doelstellingen op het vlak van communicatie online gerealiseerd kunnen worden. Daarbij wordt speciale aandacht besteed aan het gebruik van de juiste tools, het bepalen en behalen van de meest bruikbare KPI's, en het effectief meten van de behaalde resultaten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Begrijpt het belang van 'volgbaarheid' bij online communicatie
Begrijpt het belang van 'traceerbaarheid' bij online communicatie
Begrijpt het belang van 'conversie' bij online communicatie
Heeft inzicht in het proces van 'identificatie van een doelgroep'
Heeft inzicht in het proces van 'aantrekken van een doelgroep'
Heeft inzicht in het proces van 'bezighouden van een doelgroep'
Heeft inzicht in het proces van 'converteren van een doelgroep'
Heeft inzicht in het proces van 'onderhouden van een doelgroep'
Heeft inzicht in de tools voor online communicatie en hun functie
Heeft inzicht in het gebruik van social media voor online communicatie
Heeft inzicht in het proces van 'loyaliteit opbouwen bij een doelgroep'
past de mogelijkheden van het internet op marketingcommunicatie toe
Kan een communicatieprobleem scherp stellen en ziet de essentie
ontwikkelt doelgericht en met realiteitszin een actieplan
Kan een marketingmix/marketingbeleid voorbereiden, opstellen, uitvoeren, interpreteren, bespreken, pressenteren, evalueren en bijsturen
vergelijkt onlinecommunicatiemiddellen
stelt een communicatieprobleem scherp en ziet de essentie
De student verwerft inzicht in evoluties in online communicatie.
is zich bewust van het belang van de organisatiecultuur en de wisselwerking met communicatie
Begrijpt het belang van 'personalisatie' bij online communicatie
kan een communicatieadvies formuleren voor externe publieksgroepen
past zijn boodschap aan het vooropgestelde doel aan

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • De rol van augmented reality, virtual reality, artificial intelligence
  • Doelstellingen opstellen
  • Doelgroepbepaling
  • Online adverteren, Search Engine Advertizing, Search Engine Optimalization
  • A/B testing
  • Het belang van analysetools
  • Content strategie
  • Websites optimaliseren, landingspagina's
  • Social media
  • Online audio & video

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Vormen van groepsleren20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen32,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio50,00Opdrachten gecombineerd onderwijs.
AcademiejaarProjectopdracht50,00Voor dit onderdeel is, gezien het klassikale karakter, geen tweede zittijd mogelijk. De punten van de eerste zittijd worden behouden.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00Opdrachten gecombineerd onderwijs.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00De punten voor dit onderdeel worden uit de eerste zittijd overgenomen.

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én alle opdrachten van het afstandsonderwijs tijdig ingediend hebben om te mogen deelnemen aan de evaluaties.