Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Biologische basis van het menselijk gedrag31731/1773/1920/1/20
Studiegids

Biologische basis van het menselijk gedrag

31731/1773/1920/1/20
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

In deze module wordt dieper ingegaan op de biologische bepaaldheid van het menselijk gedrag. Hiervoor wordt eerst en vooral geleerd om de mens te zien als een genetisch product van de evolutie. De overerving van aangeboren aandoeningen maakt hier deel van uit. Daarnaast wordt bestudeerd hoe ons lichaam bestuurd wordt door razendsnelle informatie in zenuwcellen en bloedvaten. Hierbij is ook aandacht voor de zintuiglijke bronnen van deze informatie, in het bijzonder van het zicht en het gehoor. Ook verstoringen van deze systemen, bijvoorbeeld door drugs, worden onder de loep genomen. 

Begincompetenties (tekst)

Geen begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de zintuigen.
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de hormonen.
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van het zenuwstelsel.
De student legt verbanden tussen de basale principes van erfelijkheidsleer en de overerving van kenmerken van de mens.
De student legt verbanden tussen de werking van het zenuwstelsel mbt signaalverwerking en praktijkgerelateerde aandoeningen.
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student legt verbanden tussen de werking van het zenuwstelsel mbt signaalverwerking en praktijkgerelateerde aandoeningen.
De student werkt oefeningen ivm de overervingsprincipes uit.
De student beschrijft de werking van zintuigen in het algemeen.
De student beschrijft de algemene werking van het endocrien stelsel.
De student beschrijft hoe de werking van de hersenen effect heeft op gedrag en psychische processen.
De student legt verbanden tussen de basale principes van erfelijkheidsleer en de overerving van kenmerken van de mens.

Leerinhoud

  • Evolutie
  • Erfelijkheidsleer
    • overervingsprincipes en oefeningen daarop
    • aangeboren aandoeningen
  • Zintuigen
  • Zenuwstelsel
    • overzicht 
    • bouw en werking
    • praktijkgerelateerde aandoeningen
    • psychoactieve stoffen
  • Endocrien stelsel
    • klieren, hormonen en werking
    • praktijkgerelateerde aandoeningen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus (voorzien door het centrum).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.