Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Wieƫrs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Mondeling communiceren op assertieve wijze met aandacht voor gesprekstechnieken en spreken voor een groep.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC19 inzicht hebben in, toepassen van de basismechanismen van interactie en communicatie.
De student stelt zich assertief op. |
De student past de theoretische modellen van communicatie toe aan de hand van voorbeelden. |
BSC21 heeft de vaardigheid en de bereidheid om formeel en informeel samen te werken.
De student kan op correcte wijze feedback geven en ontvangen. |
De student stelt zich assertief op. |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student kan op correcte wijze feedback geven en ontvangen. |
De student stelt zich assertief op. |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student kan de gesprekstechnieken 'vragen stellen' en 'samenvatten' hekennen in een gesprek. |
De student kan inhouden selecteren om een presentatie samen te stellen en te realiseren. |
De student past de theoretische modellen van communicatie toe aan de hand van voorbeelden. |
De student kan de basisvaardigheid luisteren omschrijven en herkennen in een gesprek. |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student kan inhouden selecteren om een presentatie samen te stellen en te realiseren. |
BSC20 deskundig rapporteren over het cliƫntsysteem,de gehanteerde methodiek en de eigen aanpak. Kan feedback geven en ontvangen.
De student kan de basisvaardigheid luisteren omschrijven en herkennen in een gesprek. |
De student kan inhouden selecteren om een presentatie samen te stellen en te realiseren. |
De student kan op correcte wijze feedback geven en ontvangen. |
Leerinhoud
Procesmodel van communicatie verbale en non verbale communicatie feedback geven en ontvangen gesprekstechnieken: luisteren vragen stellen samenvatten assertiviteit presentatie geven.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 5,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 90,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 5,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 5,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 90,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 5,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.