Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Allereerst wordt er een voorstelling gegeven van wat filosofie is, en waarin het verschilt van religie en ideologie. Vervolgens worden verschillende soorten religies en ideologieën onderzocht. Daarnaast wordt er ingegaan op de filosofie van de ethiek en op een aantal maatschappelijke ethisch geladen thema’s. Ten slotte worden de thema’s interculturaliteit en inburgering verkend.
Begincompetenties (tekst)
Geen begincompetenties vereist
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC6 ethisch handelen
De student stemt zijn benadering van cliënten af op hun culturele achtergrond. |
De student reflecteert op de eigen praktijk vanuit een brede, open kijk en fundeert het eigen professioneel handelen ethisch. |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student reflecteert op de eigen praktijk vanuit een brede, open kijk en fundeert het eigen professioneel handelen ethisch. |
De student hanteert een filosofisch denkkader als klankbord voor de praktijk van het sociaal werk. |
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student participeert mondig en kritisch aan discussies over actuele welzijnsthema’s. |
De student stemt zijn benadering van cliënten af op hun culturele achtergrond. |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student participeert mondig en kritisch aan discussies over actuele welzijnsthema’s. |
BSC13 omgaan met cliëntsystemen vanuit een attitude van empowerment en participatie.
De student baant zich via lectuur en discussie zelf een weg in de filosofische basisbegrippen en in het abstracte (cultuur)filosofische denken. |
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student hanteert een filosofisch denkkader als klankbord voor de praktijk van het sociaal werk. |
De student baant zich via lectuur en discussie zelf een weg in de filosofische basisbegrippen en in het abstracte (cultuur)filosofische denken. |
Leerinhoud
- Filosofie
- filosofie als basishouding
- ethiek
- wereldbeelden
- Actuele maatschappelijke welzijnsthema's
- Interculturaliteit en diversiteit
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus (voorzien door het centrum)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 20,00 | Meerkeuzevragen in elk leerpad. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | Twee schriftelijke opdrachten. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | Klasgesprek obv de opdracht over cultuur. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 20,00 | Meerkeuzevragen in elk leerpad. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 60,00 | Twee schriftelijke opdrachten. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 20,00 | Het klasgesprek wordt gesimuleerd, waarbij de student zelf zorgt voor minstens twee andere studenten of andere personen die actief kunnen deelnemen. |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.