Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Geïntegreerde competentieverwerving 131573/1773/1920/1/80
Studiegids

Geïntegreerde competentieverwerving 1

31573/1773/1920/1/80
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel bereidt de studenten aan de hand van verschillende opdrachten voor op hun eerste stage in het maatschappelijke werkveld. Verschillende thema’s komen aan bod: • Solliciteren • Werken met de sociale kaart • Zelfbeeld • Kernkwadranten van Ofman. Er worden veel praktische toepassingen gehanteerd in de klas, een aantal opdrachten worden thuis verder afgewerkt. Daarnaast gaan de studenten in de loop van het semester op bezoek bij een maatschappelijke organisatie en zoeken ze een stageplaats voor GMW 3.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC4 integraal bewaken en bevorderen van de kwaliteit van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student kan zijn vaardigheden identificeren na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, .
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld.
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin
De Student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen
De student kan op het einde van het semester een weldoordachte stageplaats kiezen en stelt deze voor aan de klas.
De student kan zijn vaardigheden identificeren na het maken van een introspectieve sterkte-zwakteanalyse, .
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman
De student onderzoekt kritisch welke stageplaats bij hem/haar past.
AC7 het vermogen tot communiceren
De student onderzoekt kritisch welke stageplaats bij hem/haar past.
de student kent en past de regels toe om professioneel te solliciteren
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student kan benoemen welke invloeden hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van zijn zelfbeeld.
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
de student situeert zijn eigen praktijkcontext in het bredere professionele werkveld
de student positioneert zichzelf als lerende in de opleidings- en praktijkcontext aan de hand van het kernkwadrant van Ofman
de student reflecteert op concrete praktijksituaties en plaats zijn of haar eigen handelen hierin

Leerinhoud

Leren solliciteren • Werken met de sociale kaart • Zelfbeeld • Kernkwadranten van Ofman

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus wordt voorzien door de lector. Aanbevolen literatuur - Ofman, D. (2011). Hé, ik daar…?! Servire: Utrecht/Antwerpen. - Geenen, M. (2013). Reflecteren. Leren van je ervaringen als sociale professional. Uitgeverij Coutinho: Bussum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie. 
Reflectieverslagen en presentatie bezoek organisatie.