Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan, De Raedemaecker Wies, Roelandts Marijke, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 200,00 uren
Korte omschrijving
In dit opleidingsonderdeel vindt de eerste stage in het werkveld plaats (200 uren). Het accent ligt op het ontwikkelen van persoonsgebonden competenties. Het profiel van de maatschappelijk werker is het uitgangspunt. De student dient inzicht te verwerven in de eigen mogelijkheden en beperkingen in functie van het profiel. Visie, theorie en methodieken worden verbonden met het functioneren in de praktijk. Van daaruit kan hij of zij persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces.
Begincompetenties (tekst)
De student moet geslaagd zijn voor de module Ad1 (geïntegreerde competentieverwerving 1).
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kan reflecteren op concrete praktijksituaties en kan het eigen handelen hierin plaatsen vanuit de inzichten verworven tijdens de opleidingsonderdelen |
De student kan reflecteren over praktijksituaties in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding |
De student kan (complexe) behoeften en probleemsituaties herkennen en benoemen |
De student kan de eigen praktijkcontext situeren in het bredere professionele veld aan de hand van concrete voorbeelden |
De student kan verschillende leerstijlen integreren in functie van de eigen groei in professioneel handelen |
De student kan de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht onderkennen en hanteren en benoemen |
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student kan een professionele houding aannemen inzake diversititeit in al zijn facetten |
BSC14 evalueren van professioneel handelen door super-, intervisie en e.a. werkvormen.
De student kan de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht onderkennen en hanteren en benoemen |
De student kan reflecteren over praktijksituaties in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding |
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student kan administratieve taken uitvoeren die behoren tot het beroep |
De student kan (complexe) behoeften en probleemsituaties herkennen en benoemen |
BSC5 administratief en logistiek ondersteunen van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
De student kan een professionele houding aannemen inzake diversititeit in al zijn facetten |
De student kan administratieve taken uitvoeren die behoren tot het beroep |
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student kan verschillende leerstijlen integreren in functie van de eigen groei in professioneel handelen |
De student kan reflecteren op concrete praktijksituaties en kan het eigen handelen hierin plaatsen vanuit de inzichten verworven tijdens de opleidingsonderdelen |
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student hanteert de beroepsgerichte competenties die moeten behaald worden als beginnend maatschappelijk werker. Dit onder begeleiding van de stagementor |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren
De student kan zich als lerende positioneren in de opleiding- en praktijkcontext |
De student kan de eigen praktijkcontext situeren in het bredere professionele veld aan de hand van concrete voorbeelden |
De student hanteert de beroepsgerichte competenties die moeten behaald worden als beginnend maatschappelijk werker. Dit onder begeleiding van de stagementor |
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage200,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 50,00 | |
Academiejaar | Stage | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten voeren de stage volledig uit (100%).
50% van de punten wordt door de stagementor aangegeven, 50% van de punten staat op werkstukken