Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Geïntegreerde competentieverwerving 231574/1773/1920/1/17
Studiegids

Geïntegreerde competentieverwerving 2

31574/1773/1920/1/17
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan, De Raedemaecker Wies, Roelandts Marijke, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 200,00 uren

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel vindt de eerste stage in het werkveld plaats (200 uren). Het accent ligt op het ontwikkelen van persoonsgebonden competenties. Het profiel van de maatschappelijk werker is het uitgangspunt. De student dient inzicht te verwerven in de eigen mogelijkheden en beperkingen in functie van het profiel. Visie, theorie en methodieken worden verbonden met het functioneren in de praktijk. Van daaruit kan hij of zij persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces. 

Begincompetenties (tekst)

De student moet geslaagd zijn voor de module Ad1 (geïntegreerde competentieverwerving 1).

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student kan reflecteren op concrete praktijksituaties en kan het eigen handelen hierin plaatsen vanuit de inzichten verworven tijdens de opleidingsonderdelen
De student kan reflecteren over praktijksituaties in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding
De student kan (complexe) behoeften en probleemsituaties herkennen en benoemen
De student kan de eigen praktijkcontext situeren in het bredere professionele veld aan de hand van concrete voorbeelden
De student kan verschillende leerstijlen integreren in functie van de eigen groei in professioneel handelen
De student kan de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht onderkennen en hanteren en benoemen
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student kan een professionele houding aannemen inzake diversititeit in al zijn facetten
BSC14 evalueren van professioneel handelen door super-, intervisie en e.a. werkvormen.
De student kan de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht onderkennen en hanteren en benoemen
De student kan reflecteren over praktijksituaties in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student kan administratieve taken uitvoeren die behoren tot het beroep
De student kan (complexe) behoeften en probleemsituaties herkennen en benoemen
BSC5 administratief en logistiek ondersteunen van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
De student kan een professionele houding aannemen inzake diversititeit in al zijn facetten
De student kan administratieve taken uitvoeren die behoren tot het beroep
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student kan verschillende leerstijlen integreren in functie van de eigen groei in professioneel handelen
De student kan reflecteren op concrete praktijksituaties en kan het eigen handelen hierin plaatsen vanuit de inzichten verworven tijdens de opleidingsonderdelen
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student hanteert de beroepsgerichte competenties die moeten behaald worden als beginnend maatschappelijk werker. Dit onder begeleiding van de stagementor
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren
De student kan zich als lerende positioneren in de opleiding- en praktijkcontext
De student kan de eigen praktijkcontext situeren in het bredere professionele veld aan de hand van concrete voorbeelden
De student hanteert de beroepsgerichte competenties die moeten behaald worden als beginnend maatschappelijk werker. Dit onder begeleiding van de stagementor

Leerinhoud

Werkplekleren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Geen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage200,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht50,00
AcademiejaarStage50,00

Toetsing (tekst)

Studenten voeren de stage volledig uit (100%). 
50% van de punten wordt door de stagementor aangegeven, 50% van de punten staat op werkstukken