Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Geïntegreerde competentieverwerving 331575/1773/1920/1/51
Studiegids

Geïntegreerde competentieverwerving 3

31575/1773/1920/1/51
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Boutchakate Samirah, Delpire Johan, De Raedemaecker Wies, Geerdens Robrecht, Roelandts Marijke, Van Houtven Sarina, Vermeulen Guido, Verschaeren Edward, Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 35,00 uren

Korte omschrijving

Naar het einde van de opleiding Maatschappelijk Werk, tijdens het laatste semester, schrijven de cursisten een eindwerk uit. Het project is de finalisering van een leerproces, en weerspiegelt in het bijzonder de door de cursist bereikte competenties binnen het Graduaat Maatschappelijk Werk. Heel concreet dienen volgende hoofdcompetenties aan bod te komen in het eindwerk: 

  • methodisch werken 
  • het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken 
  • het vermogen tot kritische reflectie

Door het schrijven van het eindwerk kan de cursist aantonen of hij of zij deze competenties heeft verworven en hoe deze zijn bereikt. Het eindwerk wordt opgevat als een portfolio-assessment: een verzameling van documenten (kan onder verschillende vormen) die aantonen dat een competentie of meerdere competenties verworven zijn. 

Begincompetenties (tekst)

Het is aangeraden om eerst de hele opleiding te volgen en dan het eindwerk uit te schrijven. Dit wordt best in combinatie gedaan met de laatste stage Bd3.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC17 procesmatig werken met aandacht voor de participatie van het cliëntsysteem en voor persoon-,systeem-en structuurgerichte aspecten.
De student hanteert een professionele verbale communicatie
De student kan een zelfgekozen casus methodisch uitwerken van A tot z
BSC19 inzicht hebben in, toepassen van de basismechanismen van interactie en communicatie.
De student kan een zelfgekozen casus methodisch uitwerken van A tot z
De student is zich bewust van zijn non-verbale communicatie en die van anderen om zodoende een professionele houding te ontwikkelen
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student is zich bewust van zijn non-verbale communicatie en die van anderen om zodoende een professionele houding te ontwikkelen
De student reflecteert over eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren kennen, hanteren en zo bij te sturen
AC7 het vermogen tot communiceren
De student hanteert een professionele schriftelijke communicatie
De student hanteert een professionele verbale communicatie
BSC14 evalueren van professioneel handelen door super-, intervisie en e.a. werkvormen.
De student reflecteert over eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren kennen, hanteren en zo bij te sturen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle cursussen van de hele opleiding, deze worden tijdens de opleiding aangeboden

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00