Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Maatschappelijk werker als beroep31732/1773/1920/1/54
Studiegids

Maatschappelijk werker als beroep

31732/1773/1920/1/54
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Historische en maatschappelijke situering van het beroep maatschappelijk werker. 

Begincompetenties (tekst)

Geen voorkennis vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC17 procesmatig werken met aandacht voor de participatie van het cliƫntsysteem en voor persoon-,systeem-en structuurgerichte aspecten.
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk.
BSC6 ethisch handelen
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
De student analyseert belangrijke basiswaarden en basisnormen van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld.
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld.
ABC3 heeft het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk.
De student hanteert de beroepscode van de maatschappelijk werker in praktijkvoorbeelden.
BSC1 identificeren,definiƫren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student bespreekt belangrijke basistaken van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld.
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
De student bespreekt belangrijke basistaken van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
BSC9 ethisch funderen van zijn/haar professioneel handelen.
De student hanteert de beroepscode van de maatschappelijk werker in praktijkvoorbeelden.
De student analyseert belangrijke basiswaarden en basisnormen van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld.
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk.

Leerinhoud

Terminologie, de kerntaken, het beroepsprofiel en de basiscompetenties van de maatschappelijk werker komen aan bod. Verder wordt er stil gestaan met de waarden en normen in het maatschappelijk werk en de beroepscode van de maatschappelijk werker. Hierbij worden er linken gelegd met casussen uit de praktijk.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal met oefeningen (casussen).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off75,00

Toetsing (tekst)

Individuele opdrachten (Toepassingsoefening op waarden en normen) Groepsopdracht (Beroepscode van de maatschappelijk werker) Voor details: zie evaluatiecontract Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.