Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Titularis: Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Historische en maatschappelijke situering van het beroep maatschappelijk werker.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC17 procesmatig werken met aandacht voor de participatie van het cliƫntsysteem en voor persoon-,systeem-en structuurgerichte aspecten.
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk. |
BSC6 ethisch handelen
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
De student analyseert belangrijke basiswaarden en basisnormen van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld. |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld. |
ABC3 heeft het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk. |
De student hanteert de beroepscode van de maatschappelijk werker in praktijkvoorbeelden. |
BSC1 identificeren,definiƫren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student bespreekt belangrijke basistaken van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
De student bekijkt kritisch het handelen van een maatschappelijk werker in een praktijkvoorbeeld. |
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student bespreekt belangrijke basiscompetenties van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
De student bespreekt belangrijke basistaken van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
BSC9 ethisch funderen van zijn/haar professioneel handelen.
De student hanteert de beroepscode van de maatschappelijk werker in praktijkvoorbeelden. |
De student analyseert belangrijke basiswaarden en basisnormen van de maatschappelijk werker uit een praktijkvoorbeeld. |
De student past het model van het etisch "DenK-Kader" toe op verschillende casussen uit de praktijk. |
Leerinhoud
Terminologie, de kerntaken, het beroepsprofiel en de basiscompetenties van de maatschappelijk werker komen aan bod. Verder wordt er stil gestaan met de waarden en normen in het maatschappelijk werk en de beroepscode van de maatschappelijk werker. Hierbij worden er linken gelegd met casussen uit de praktijk.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal met oefeningen (casussen).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 25,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | |
Toetsing (tekst)
Individuele opdrachten (Toepassingsoefening op waarden en normen) Groepsopdracht (Beroepscode van de maatschappelijk werker) Voor details: zie evaluatiecontract Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.