Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Het methodisch handelen van de maatschappelijk werker staat centraal in deze module.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC17 procesmatig werken met aandacht voor de participatie van het cliëntsysteem en voor persoon-,systeem-en structuurgerichte aspecten.
De student analyseert de verschillende copingsstijlen/levensbehoeften (Cliëntgericht Multimethodisch Sociaalwerkmodel Mönnink) van een cliëntsituatie. |
De student analyseert welke individuele methoden, systemische methoden en/of positionele methoden toepasbaar zijn in de geanalyseerde cliëntsituatie. |
De student past de verschillende stappen van methodisch handelen toe in een casus. |
De student herinnert zich het belang en de kenmerken van de non-directieve basismethode. |
BSC6 ethisch handelen
De student past de persoonlijke archiefkast van het Cliëntgericht Multimethodisch Sociaalwerkmodel Mönnink toe op een casus. |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student formuleert werkhypotheses en doelstellingen in een cliëntsituatie. |
BSC15 aanpassen van cliëntsystemen aan de context en het belang.
De student herinnert zich het belang en de kenmerken van de non-directieve basismethode. |
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student herinnert zich het belang en de kenmerken van de non-directieve basismethode. |
Leerinhoud
De verschillende stappen van methodisch handelen worden toegelicht en ingeoefend aan de hand van casussen. Daarnaast wordt in deze module het cliëntgericht multi-methodisch sociaal werkmodel behandeld van Mönnink. Dit model onderbouwt de methodische praktijk van maatschappelijk werkers. De drie belangrijke stappen PAK, PSA en PSI worden toegelicht en toegepast op praktijksituaties.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus met oefeningen Verplicht handboek: De Mönnink, H.J., (2016), De gereedschapskist van de sociaal werker: Cliëntgericht multimethodisch sociaal werk, 5de editie, Springer Media
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 25,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 75,00 | |
Toetsing (tekst)
Individueel schriftelijk examen en leerpaden (voor details zie evaluatiecontract) Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.