Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
In methodisch werken 2 komen belangrijke individuele methoden in het maatschappelijk werk aan bod.
Begincompetenties (tekst)
Voorkennis is niet vereist, maar het is wel handig om eerst methodisch werken 1 te volgen voordat je start met methodisch werken 2.
OLR-Leerdoelen (lijst)
AC5 creativiteit
De student presenteert grondig de theoretische uitwerking en praktische hanteerbaarheid van een methodiek uit het maatschappelijk werk. |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student neemt actief deel aan de uiteenzettingen rond de individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student kent de belangrijkste kenmerken en technieken van een reeks individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
De student geeft kritisch het belang en meerwaarde aan van een aantal individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
De student neemt contact op met een organisatie uit de praktijk en illustreert hoe de individuele methodiek uit het Cliëntgericht Multimethodisch Sociaalwerkmodel van Mönnink wordt gehanteerd in de praktijk. |
De student werkt een individuele methodiek uit van het Cliëntgericht Multimethodisch Sociaalwerkmodel van Mönnink theoretisch (begripsomschrijving, grondleggers, technieken, vallkuilen) grondig uit. |
De student neemt actief deel aan de uiteenzettingen rond de individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
De student presenteert grondig de theoretische uitwerking en praktische hanteerbaarheid van een methodiek uit het maatschappelijk werk. |
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student presenteert grondig de theoretische uitwerking en praktische hanteerbaarheid van een methodiek uit het maatschappelijk werk. |
BSC20 deskundig rapporteren over het cliëntsysteem,de gehanteerde methodiek en de eigen aanpak. Kan feedback geven en ontvangen.
De student neemt actief deel aan de uiteenzettingen rond de individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student kent de belangrijkste kenmerken en technieken van een reeks individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren
De student geeft kritisch het belang en meerwaarde aan van een aantal individuele methoden in het maatschappelijk werk. |
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student neemt contact op met een organisatie uit de praktijk en illustreert hoe de individuele methodiek uit het Cliëntgericht Multimethodisch Sociaalwerkmodel van Mönnink wordt gehanteerd in de praktijk. |
Leerinhoud
De focus in deze module ligt op het individueel interventieniveau van de maatschappelijk werker. Er komen dan ook heel wat individuele methoden uit het cliëntgericht multimethodisch sociaalwerkmodel aan bod. (cognitieve methode, praktisch materiële methode, gedragsmethode, ritueelmethode, traumaopvangmethode, lichaamsmethode, ontladingsmethode, narratieve methode, ...).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
De Mönnink, H.J., (2016), De gereedschapskist van de sociaal werker: Cliëntgericht multimethodisch sociaal werk, 5de editie, Springer Media
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 90,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 10,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 90,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie waarvoor een actieve leerhouding naadzakelijk is.