Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel richt zich op de belangrijkste inzichten uit stromingen in de psychologie, de sociale psychologie, gemeenschapspsychologie en ontwikkelingspsychologie. De relevantie van de psychologische inzichten voor de beroepspraktijk wordt tijdens de lessen zoveel mogelijk aangegeven.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC2 opstellen,uitvoeren en evalueren van sociaalagogische voorkomings-, begeleidings, en veranderingsstrategieën.
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
De student bespreekt op welke manier methodisch wordt gewerkt vanuit inzichten uit psychologische stromingen |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een belangrijke rol spelen in menselijk gedrag |
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student bespreekt op welke manier methodisch wordt gewerkt vanuit inzichten uit psychologische stromingen |
De student omschrijft in eigen woorden de kenmerken van stromingen in de psychologie |
De student onderkent de methodische mogelijkheden en beperkingen van psychologische stromingen |
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
De student legt uit wat de voorwaarden zijn voor persoonlijke ontwikkeling en psychosociale groei |
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een belangrijke rol spelen in menselijk gedrag |
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
De student toont aan dat sociale interactieprocessen een belangrijke rol spelen in menselijk gedrag |
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student omschrijft in eigen woorden de kenmerken van stromingen in de psychologie |
De student verduidelijkt eigen gedrag en/of dat van anderen rekening houdend met omstandigheden in de persoon en omgevingsvariabelen |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student bespreekt op welke manier methodisch wordt gewerkt vanuit inzichten uit psychologische stromingen |
De student legt uit hoe men zich als sociaal werker dient op te stellen om te komen tot een effectieve cliëntrelatie |
Leerinhoud
- Psychologische stromingen - Sociale beïnvloeding - Sociale perceptie en causale attributie - Gemeenschapspsychologie en Empowerment - Ontwikkelingspsychologische inzichten
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Handboek: Rigter, J. (2008). Het palet van de psychologie: Stromingen en hun toepassingen in hulpverlening en opvoeding. Bussum: Coutinho. - Cursus voorzien door lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 62,00 | Opdracht 1, paper psychologische stroming, opdracht 4, peer-evaluatie psychologische stromingen. |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 25,00 | Opdracht 2, reflectie sociale beïnvloeding. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Opdracht 3, klastaak sociale perceptie en causale attributie. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 62,00 | Opdracht 1, paper psychologische stroming, opdracht 4, peer-evaluatie psychologische stromingen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 25,00 | Opdracht 2, reflectie sociale beïnvloeding. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 13,00 | Opdracht 3, klastaak sociale perceptie en causale attributie. |
Toetsing (tekst)
De volgende onderdelen maken deel uit van de evaluatie voor dit opleidingsonderdeel: paper psychologische stroming en peerevaluatie, reflectie sociale beïnvloeding, klastaak sociale perceptie en causale attributie. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.