Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Hoe werken mensen samen? Wat houdt teamwerk in? Welke teamrollen zijn er? Welke mogelijkheden zijn er om teamwerk te structureren? We focussen op overlegvormen zoals vergaderen en onderhandelen. Ons vertrekpunt is het teamdoelmatigheidsmodel. We leren dat constructieve conflicthantering de brandstof van samenwerken is.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC19 inzicht hebben in, toepassen van de basismechanismen van interactie en communicatie.
De student herkent mogelijke groepsdynamische mechanismen en onderneemt hier rond actie. |
De student vergadert constructief en overlegt in een groep. |
BSC4 integraal bewaken en bevorderen van de kwaliteit van eigen taakuitoefening en van samenwerkingsverbanden.
De student vergadert constructief en overlegt in een groep. |
De student neemt verantwoordelijkheid op om een een gezamenlijk resultaat te bereiken. |
BSC21 heeft de vaardigheid en de bereidheid om formeel en informeel samen te werken.
De student kan integratief onderhandelen |
De student kan een effectief team samenstellen aan de hand van het model van Belbin |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student werkt op constructieve wijze samen in een groep en treedt begeleidend op. |
De student schat zijn bijdrage qua rolgedrag in teamverband juist in. |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student schat zijn bijdrage qua rolgedrag in teamverband juist in. |
De student kan een analyse maken van een teamfunctioneren aan de hand van het teamdoelmatigheidsmodel |
AC5 creativiteit
De student neemt verantwoordelijkheid op om een een gezamenlijk resultaat te bereiken. |
De student vergadert constructief en overlegt in een groep. |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student kan een analyse maken van een teamfunctioneren aan de hand van het teamdoelmatigheidsmodel |
ABC1 teamgericht werken
De student werkt op constructieve wijze samen in een groep en treedt begeleidend op. |
BSC3 participeren/organiseren/coachen van samenwerkingsverbanden.
De student neemt verantwoordelijkheid op om een een gezamenlijk resultaat te bereiken. |
De student kan advies geven voor constructief teamfunctioneren aan de hand van het teamdoelmatigheidsmodel |
De student werkt op constructieve wijze samen in een groep en treedt begeleidend op. |
De student herkent mogelijke groepsdynamische mechanismen en onderneemt hier rond actie. |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student kan een effectief team samenstellen aan de hand van het model van Belbin |
De student herkent mogelijke groepsdynamische mechanismen en onderneemt hier rond actie. |
De student kan advies geven voor constructief teamfunctioneren aan de hand van het teamdoelmatigheidsmodel |
BSC15 aanpassen van cliëntsystemen aan de context en het belang.
De student kan een analyse maken van een teamfunctioneren aan de hand van het teamdoelmatigheidsmodel |
Leerinhoud
Teamdoelmatigheidsmodel, vergaderen, besluitvorming, onderhandelen, teamwerk en teamrollen, groepsprocessen zoals meningsverschil in teams.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 40,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.