Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociaal wetenschappelijk onderzoek in het maatschappelijk werk31737/1773/1920/1/30
Studiegids

Sociaal wetenschappelijk onderzoek in het maatschappelijk werk

31737/1773/1920/1/30
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

De rode draad door deze module is een beknopt sociaal-wetenschappelijk onderzoek dat in groepjes wordt uitgewerkt en uitgevoerd. Om dit te kunnen doen wordt er theoretische achtergrond meegegeven en ingeoefend over de verschillende onderzoeksfasen en over verschillende soorten van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Ook wordt er geleerd kritisch naar andere onderzoeken te kijken. 

Begincompetenties (tekst)

Geen begincompetenties vereist

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC21 heeft de vaardigheid en de bereidheid om formeel en informeel samen te werken.
De student neemt een empirische en ‘objectieve’ houding aan in de dagdagelijkse beroepsuitoefening.
De student werkt met kennis van zaken mee aan een door anderen opgezet onderzoek.
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student observeert en rapporteert objectief.
De student beoordeelt een sociaal-wetenschappelijk onderzoek kritisch op zijn geldigheid en bruikbaarheid.
AC7 het vermogen tot communiceren
De student presenteert een eigen onderzoek op een gestructureerde manier.
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student past principes van onderzoeksmethoden toe in concrete onderzoekssituaties.
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student beoordeelt een sociaal-wetenschappelijk onderzoek kritisch op zijn geldigheid en bruikbaarheid.
De student past principes van onderzoeksmethoden toe in concrete onderzoekssituaties.
AC4 vermogen tot projectmatig werken
De student werkt met kennis van zaken mee aan een door anderen opgezet onderzoek.
De student zet een beperkt sociaal-wetenschappelijk onderzoek op en voert het uit.
AC8 een ingesteldheid tot levenslang leren
De student zet een beperkt sociaal-wetenschappelijk onderzoek op en voert het uit.
De student zoekt informatie op, structureert ze, analyseert ze, synthetiseert ze en geeft ze weer.
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student zoekt informatie op, structureert ze, analyseert ze, synthetiseert ze en geeft ze weer.
De student presenteert een eigen onderzoek op een gestructureerde manier.
De student observeert en rapporteert objectief.
De student neemt een empirische en ‘objectieve’ houding aan in de dagdagelijkse beroepsuitoefening.

Leerinhoud

  • Sociaal-wetenschappelijk onderzoek
    • principes
    • onderzoeksethiek
  • Onderzoeksopzet
    • probleemstelling en onderzoeksdoelstellingen formuleren
    • basisontwerpen van onderzoek
    • operationaliseren
  • Secundaire bronnen en het literatuuroverzicht
  • Onderzoeksmethoden: ontwerp en uitvoering
    • observatiemethoden
    • vragenlijstmethoden
    • interviewmethoden
  • Steekproeven
  • Verwerking van onderzoeksresultaten
  • Rapportage over het onderzoek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus (voorzien door het centrum)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Vormen van groepsleren16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Uitwerken van een beperkt sociaal-wetenschappelijk onderzoek in groep.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie10,00Presentatie over het uitgevoerde onderzoek.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Uitwerken van een beperkt sociaal-wetenschappelijk onderzoek in groep.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie10,00Presentatie over het uitgevoerde onderzoek.

Toetsing (tekst)

Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.