Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
In deze praktische module wordt dieper ingegaan op hulpverleningsgesprekken. Na korte herhaling en verdere uitdieping tijdens enkele theorielessen volgen telkens praktische oefenlessen waarin de studenten de vaardigheden in kleine groepjes inoefenen. Naast het inoefenen van de vaardigheden vormt ook reflectie een belangrijk onderdeel van deze module.
Begincompetenties (tekst)
Voorkennis is niet vereist, maar het is wel aangewezen om eerst persoonsgecentreerd werken te volgen voordat je sociaal-agogische vaardigheden start.
OLR-Leerdoelen (lijst)
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student reflecteert kritisch en bewust over eigen visie, houding, gevoelens en gedrag |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student hanteert op correcte wijze de geziene basisattitudes van een maatschappelijk werker tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student hanteert op correcte wijze de geziene luistervaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student hanteert op correcte wijze de geziene nuancerende vaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
BSC12 een professionele samenwerkingsrelatie aangaan met het cliëntsysteem
De student hanteert op correcte wijze de geziene regulerende vaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student hanteert op correcte wijze de geziene nuancerende vaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student werkt emancipatorisch tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student hanteert op correcte wijze de geziene luistervaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
BSC14 evalueren van professioneel handelen door super-, intervisie en e.a. werkvormen.
De student reflecteert kritisch en bewust over eigen visie, houding, gevoelens en gedrag |
BSC20 deskundig rapporteren over het cliëntsysteem,de gehanteerde methodiek en de eigen aanpak. Kan feedback geven en ontvangen.
De student reflecteert kritisch en bewust over eigen visie, houding, gevoelens en gedrag |
De student schrijft een helder en correct verslag van een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
AC6 uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
De student hanteert op correcte wijze de geziene basisattitudes van een maatschappelijk werker tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student hanteert op correcte wijze de geziene regulerende vaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
BSC13 omgaan met cliëntsystemen vanuit een attitude van empowerment en participatie.
De student hanteert op correcte wijze de geziene luistervaardigheden tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student schrijft een helder en correct verslag van een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student hanteert op correcte wijze de geziene basisattitudes van een maatschappelijk werker tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
De student werkt emancipatorisch tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
ABC2 oplossingsgericht werken, ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
De student werkt emancipatorisch tijdens een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student schrijft een helder en correct verslag van een gesimuleerd hulpverleningsgesprek |
Leerinhoud
- Emancipatorisch werken, Gesprekstechnieken - Soorten hulpverleningsgesprekken: Intakegesprek en probleemoplossend gesprek. - Verslaggeving van hulpverleningsgesprekken
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 35,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 15,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 35,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 15,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets simulatie | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.