Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociale instituties & de verzorgingsstaat31739/1773/1920/1/01
Studiegids

Sociale instituties & de verzorgingsstaat

31739/1773/1920/1/01
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Verkennende situering van de verschillende sectoren van het werkveld van een maatschappelijk werker

OLR-Leerdoelen (lijst)

AC7 het vermogen tot communiceren
De student legt de functies/taken van de sociale voorzieningen in het werkveld uit.
De student verdiept zich in een belangrijk werkveld van de maatschappelijk werker en presenteert zijn bevindingen.
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student legt de functies/taken van de sociale voorzieningen in het werkveld uit.
De student beschrijft de rol van de maatschappelijk werker in het actuele zorgaanbod.
De student verdiept zich in een belangrijk werkveld van de maatschappelijk werker en presenteert zijn bevindingen.
De student verklaart elementaire begrippen uit de welzijnssector.
De student schetst het historisch overzicht van de welzijnssector.
De student begrijpt de indeling van de welzijnszorg.
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student begrijpt de indeling van de welzijnszorg.
De student beschrijft de rol van de maatschappelijk werker in het actuele zorgaanbod.
De student verklaart elementaire begrippen uit de welzijnssector.
De student schetst het historisch overzicht van de welzijnssector.
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student begrijpt de indeling van de welzijnszorg.
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student schetst het historisch overzicht van de welzijnssector.

Leerinhoud

Deze module vat aan met een historische schets over het ontstaan en de evolutie van het welzijnswerk. De actuele indeling en de werkingsprincipes van het huidige werkveld worden besproken. Vervolgens worden tijdens deze module verschillende sectoren/doelgroepen van het werkveld van een maatschappelijk werker verkend. Bij elke sector/doelgroep wordt stil gestaan bij de verschillende voorzieningen en instellingen, procedures, principes, regelgeving en andere specifieke eigenschappen. De studenten zullen ook zelf één sector/doelgroep moeten analyseren. Deze analyse zullen zij presenteren aan hun medestudenten. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus, PPT-presentatie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00In de helft van de module wordt de schriftelijke kennistoets afgenomen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00Schriftelijk werkstuk kan worden herschreven.

Toetsing (tekst)

Schriftelijke kennistoets (gesloten boek) en groepswerk waarbij een schriftelijk werkstuk dient te worden ingeleverd en presentatie aan de medestudenten moet worden gegeven. 
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan de evaluatie.