Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel richt zich in eerste instantie op het aanreiken van basiskennis betreffende de sociologie: stromingen (interactionisme, functionalisme, Marxisme en kritische sociologie, ruiltheorie) en sociologische basisbegrippen. Vervolgens wordt gevraagd om een maatschappelijk thema (bvb. armoede en sociale uitsluiting, religie, diversiteit, criminaliteit) te bestuderen vanuit sociologische en sociaal-wetenschappelijke inzichten met aandacht voor instanties en interventies vanuit het sociaal werk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC6 ethisch handelen
De student maakt een maatschappelijke analyse vanuit sociologische paradigma's |
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student kadert het sociaal werk in permanente maatschappelijke veranderingsprocessen |
De student geeft aan hoe vanuit een sociologische analyse zinvol kan worden gehandeld in deelsectoren van de samenleving |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student geeft demografische gegevens weer |
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student onderkent de maatschappelijke bepaaldheid van problemen en de aanwezigheid van de samenleving in het individuele handelen |
BSC9 ethisch funderen van zijn/haar professioneel handelen.
de student omschrijft in eigen woorden conceptuele bouwstenen uit de sociologie |
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student geeft het belang aan van een analyse van de maatschappelijke context van deelsectoren van de samenleving |
Leerinhoud
- Sociologische stromingen - Sociologische basisbegrippen - Studie van een maatschappelijk verschijnsel naar keuze (bvb. armoede, jeugdcriminaliteit, etc.)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus wordt voorzien door lector
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Afstudeeropdracht | 20,00 | Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel. |
Academiejaar | Kennistoets | 55,00 | Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen. |
Academiejaar | Projectopdracht | 15,00 | Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum. |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 10,00 | Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Afstudeeropdracht | 20,00 | Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel. |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 55,00 | Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen. |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 15,00 | Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 10,00 | Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht |
Toetsing (tekst)
De volgende onderdelen maken deel uit van de evaluatie van dit opleidingsonderdeel: 2 individuele opdrachten, groepsopdracht paper maatschappelijk thema, deelname forum en overlegmomenten groepsopdracht, individuele eindreflectie groepsopdracht. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.