Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Sociologische vraagstukken31604/1773/1920/1/67
Studiegids

Sociologische vraagstukken

31604/1773/1920/1/67
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel richt zich in eerste instantie op het aanreiken van basiskennis betreffende de sociologie: stromingen (interactionisme, functionalisme, Marxisme en kritische sociologie, ruiltheorie) en sociologische basisbegrippen. Vervolgens wordt gevraagd om een maatschappelijk thema (bvb. armoede en sociale uitsluiting, religie, diversiteit, criminaliteit) te bestuderen vanuit sociologische en sociaal-wetenschappelijke inzichten met aandacht voor instanties en interventies vanuit het sociaal werk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC6 ethisch handelen
De student maakt een maatschappelijke analyse vanuit sociologische paradigma's
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student kadert het sociaal werk in permanente maatschappelijke veranderingsprocessen
De student geeft aan hoe vanuit een sociologische analyse zinvol kan worden gehandeld in deelsectoren van de samenleving
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student geeft demografische gegevens weer
BSC1 identificeren,definiëren en analyseren van complexe (psychosociale) behoeften en probleemsituaties.
De student onderkent de maatschappelijke bepaaldheid van problemen en de aanwezigheid van de samenleving in het individuele handelen
BSC9 ethisch funderen van zijn/haar professioneel handelen.
de student omschrijft in eigen woorden conceptuele bouwstenen uit de sociologie
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student geeft het belang aan van een analyse van de maatschappelijke context van deelsectoren van de samenleving

Leerinhoud

- Sociologische stromingen - Sociologische basisbegrippen - Studie van een maatschappelijk verschijnsel naar keuze (bvb. armoede, jeugdcriminaliteit, etc.) 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus wordt voorzien door lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen12,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht20,00Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel.
AcademiejaarKennistoets55,00Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen.
AcademiejaarProjectopdracht15,00Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum.
AcademiejaarReflectieopdracht10,00Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht20,00Opdracht 3, groepsopdracht sociologische analyse van een maatschappelijk verschijnsel.
Tweede examenperiodeKennistoets55,00Opdracht 1, inleiding sociologie, en 2, sociologische begrippen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht15,00Actieve deelname aan de uitwerking van de groepsopdracht, bijeenkomsten tijdens lesmomenten en online deelname aan het groepsforum.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht10,00Opdracht 4, individuele eindreflectie groepsopdracht

Toetsing (tekst)

De volgende onderdelen maken deel uit van de evaluatie van dit opleidingsonderdeel: 2 individuele opdrachten, groepsopdracht paper maatschappelijk thema, deelname forum en overlegmomenten groepsopdracht, individuele eindreflectie groepsopdracht. Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn én actief deelnemen aan het afstandsonderwijs om te mogen deelnemen aan de evaluatie.