Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Structuurgericht werken31740/1773/1920/1/35
Studiegids

Structuurgericht werken

31740/1773/1920/1/35
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Korte omschrijving

In deze module staat het positionele interventieniveau van de maatschappelijk werker centraal. Focus ligt dan ook op de positie van een groep cliënten. 

Begincompetenties (tekst)

Geen voorkennis vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC17 procesmatig werken met aandacht voor de participatie van het cliëntsysteem en voor persoon-,systeem-en structuurgerichte aspecten.
De student kent en begrijpt de verschillende fasen van projectmatig werken.
De student definieert een aantal belangrijk methoden en handvaten om maatschappelijk kwetsbaren te laten participeren aan beleid.
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
De student weet wat signaleren in het maatschappelijk werk inhoudt.
BSC19 inzicht hebben in, toepassen van de basismechanismen van interactie en communicatie.
De student weet wat signaleren in het maatschappelijk werk inhoudt.
De student geeft in eigen woorden wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn van werken met vrijwilligers.
BSC21 heeft de vaardigheid en de bereidheid om formeel en informeel samen te werken.
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
BSC10 handelen rekening houdend met de culturele eigenheid van diverse groepen.
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
ABC3 heeft het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
De student definieert een aantal belangrijk methoden en handvaten om maatschappelijk kwetsbaren te laten participeren aan beleid.
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
De student weet wat preventief werken in het maatschappelijk werk inhoudt.
BSC20 deskundig rapporteren over het cliëntsysteem,de gehanteerde methodiek en de eigen aanpak. Kan feedback geven en ontvangen.
De student geeft in eigen woorden wat de mogelijkheden en de beperkingen zijn van werken met vrijwilligers.
De student reflecteert kritisch over een bestaand project en bijhorende vrijwilligerswerking.
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student illustreert wat projectmatig werken inhoudt door de principes ervan toe te passen op een bestaand project.
AC4 vermogen tot projectmatig werken
De student kent en begrijpt de verschillende fasen van projectmatig werken.
AC6 uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
De student creëert een context om een inspraak- en participatietechniek toe te passen en voert deze uit.
BSC11 oog hebben voor factoren die vormen van kansenongelijkehid en maatschappelijke deprivatie in de hand werken of in stand houden.
De student weet wat preventief werken in het maatschappelijk werk inhoudt.
De student definieert een aantal belangrijk methoden en handvaten om maatschappelijk kwetsbaren te laten participeren aan beleid.

Leerinhoud

Belangrijke kerntaken van de maatschappelijk werker zoals preventie en signalering komen hier aan bod. Daarnaast behandelen we de sector samenlevingsopbouw: definiëring, doelgroep, waardenkader, projecten,... Particiaptietechnieken komen ook uitgebreid aan bod. Voornamelijk een aantal methodes en handvaten om maatschappelijk kwetsbaren te activeren. Voorts wordt er ook aandacht besteed aan het projectmatig werken (kenmerken, faseren, besluiten, beheersen,.... ) en het werken met vrijwilligers. (definiëring, soorten vrijwilligers, evolutie vrijwilligerswerk, motieven vrijwilligerswerk, verwachtingen van de vrijwilliger en het vrijwilligersbeleid,...). 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges27,00 uren
Vormen van groepsleren15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie waarvoor een actieve leerhouding noodzakelijk is.