Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Supervisie 11945/1773/1920/1/73
Studiegids

Supervisie 1

1945/1773/1920/1/73
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Delpire Johan, De Raedemaecker Wies, Peeters Wim, Roelandts Marijke, Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Korte omschrijving

Studenten lopen 200 uren stage in het maatschappelijke werkveld. Naast de beroepspraktijk vinden supervisiebijeenkomsten, individuele gesprekken, praktijkbezoeken en evaluatiegesprekken plaats. Tijdens supervisiemomenten wordt er gereflecteerd over het eigen functioneren en dat van anderen met de betrachting zo het praktijkfunctioneren te optimaliseren. De student dient inzicht te verwerven in de eigen mogelijkheden en beperkingen in functie van het beroepsprofiel van de maatschappelijk werker. Van daaruit kan hij of zij persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces 

OLR-Leerdoelen (lijst)

BSC6 ethisch handelen
De student onderkent de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht en reflecteert hierover op gepaste wijze.
De student handelt ethisch en beseft waarom dit nodig is.
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student handelt ethisch en beseft waarom dit nodig is.
De student reflecteert over praktijksituaties tijdens supervisies in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding. De student luistert naar zijn medestudenten.
De student onderkent de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht en reflecteert hierover op gepaste wijze.
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student reflecteert over praktijksituaties tijdens supervisies in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding. De student luistert naar zijn medestudenten.
De student onderkent de invloed van de eigen persoon op het functioneren als beroepskracht en reflecteert hierover op gepaste wijze.
AC7 het vermogen tot communiceren
De student reflecteert over praktijksituaties tijdens supervisies in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding. De student luistert naar zijn medestudenten.
BSC14 evalueren van professioneel handelen door super-, intervisie en e.a. werkvormen.
De student kan actief luisteren naar zijn medestudenten.
De student reflecteert over praktijksituaties tijdens supervisies in functie van het ontwikkelen van een verantwoorde beroepshouding. De student luistert naar zijn medestudenten.
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student deelt zijn en reflecteert over eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren hanteren en ook de medestudenten verder te laten groeien.
BSC9 ethisch funderen van zijn/haar professioneel handelen.
De student deelt zijn en reflecteert over eigen werkervaringen om de eigen persoon als beroepskracht te leren hanteren en ook de medestudenten verder te laten groeien.

Leerinhoud

Stage en supervisie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Studenten voeren de stage volledig uit (100%).