Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerdens Robrecht, Peeters Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Analyse van actuele methodes, principes en werkvormen binnen het maatschappelijk werk.
Begincompetenties (tekst)
Wenselijk om reeds een eerste praktijkervaring (vb.: stage) te hebben opgedaan.
OLR-Leerdoelen (lijst)
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student verklaart wat verstaan wordt onder ‘de vermaatschappelijking van de zorg’ |
De student brengt structuur aanbrengen in een opdracht (samenvatting leerstof, kritische reflectie, besluitvorming) |
De student formuleert een eigen kritische visie op actuele methoden en werkvormen in het maatschappelijk werk |
De student formuleert een eigen kritische visie op de vermaatschappelijking van de zorg |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student specialiseert zich in bepaalde vaardigheden, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie van de student |
De student verdiept bepaalde vaardigheden, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie van de student |
De student onderzoekt actuele methoden en werkvormen in het maatschappelijk werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie |
De student brengt structuur aanbrengen in een opdracht (samenvatting leerstof, kritische reflectie, besluitvorming) |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student onderzoekt actuele methoden en werkvormen in het maatschappelijk werk in functie van competentieverruiming en/of nieuwe uitdagingen in de werksituatie |
BSC16 inzicht hebben in, zich laten inspireren door, aanwenden van de belangrijkste modellen van methodisch hulpverlenen.
De student beschrijft actuele methoden en werkvormen van het maatschappelijk werk |
De student formuleert een eigen kritische visie op actuele methoden en werkvormen in het maatschappelijk werk |
De student verdiept bepaalde vaardigheden, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie van de student |
De student verbindt de verschillende concepten/kernbegrippen en de vermaatschappelijking van de zorg |
AC1 denk- en redeneervaardigheid
De student verbindt de verschillende concepten/kernbegrippen en de vermaatschappelijking van de zorg |
AC2 verwerven en verwerken van informatie
De student formuleert een eigen kritische visie op de vermaatschappelijking van de zorg |
De student verklaart wat verstaan wordt onder ‘de vermaatschappelijking van de zorg’ |
Leerinhoud
In deze module komen verschillende actuele methoden en werkvormen van het maatschappelijk werk aan bod.
Deze methoden en werkvormen worden gesitueerd binnen het theoretisch kader van het sociaal werk. Studenten verwerven kennis over de methoden en werkvormen via opdrachten, colleges met gastsprekers, studiedagen, .... Op die manier vormen studenten een eigen kritische visie over de aangereikte actuele methoden en werkvormen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennistoets | 75,00 | Open boek |
Academiejaar | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennistoets | 75,00 | Open boek |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets hands off | 25,00 | |
Toetsing (tekst)
Studenten moeten minstens in 80% van de lesmomenten aanwezig zijn.