Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (uitdovend), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Geerdens Robrecht, Roelandts Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren
Korte omschrijving
Deze module draait rond een driedaagse internationale studiereis naar een Nederlandse stad (Amsterdam of Rotterdam). Waarbij er een vergelijking wordt gemaakt tussen Vlaanderen en Nederland rond een actueel thema.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
BSC19 inzicht hebben in, toepassen van de basismechanismen van interactie en communicatie.
De student houdt een open gesprek over de situatie in België en in het gastland. |
De student specialiseert zich in een actueel thema/doelgroep, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie. |
De student hanteert de sociale kaart en contacteert organisaties in het buitenland (en binnenland). |
BSC21 heeft de vaardigheid en de bereidheid om formeel en informeel samen te werken.
De student zet zich tijdens de groepsopdrachten en de studiereis in voor een positieve groepsdynamiek. |
De student reflecteert grondig over zijn eigen rol en deze van zijn groepsleden. |
AC3 vermogen tot kritische reflectie
De student reflecteert grondig over zijn eigen rol en deze van zijn groepsleden. |
De student vergelijkt kritisch het welzijnsbeleid tussen België en het gastland betreffende één doelgroep/thema. |
BSC8 bevorderen van eigen professionele ontwikkeling en deze van het beroep.
De student hanteert de sociale kaart en contacteert organisaties in het buitenland (en binnenland). |
De student vergelijkt kritisch het welzijnsbeleid tussen België en het gastland betreffende één doelgroep/thema. |
De student specialiseert zich in een actueel thema/doelgroep, aansluitend bij de eigen interesses, leerbehoeften en/of wensen vanuit de werksituatie. |
AC7 het vermogen tot communiceren
De student hanteert de sociale kaart en contacteert organisaties in het buitenland (en binnenland). |
ABC1 teamgericht werken
De student houdt een open gesprek over de situatie in België en in het gastland. |
ABC3 heeft het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
De student zet zich tijdens de groepsopdrachten en de studiereis in voor een positieve groepsdynamiek. |
BSC7 reflecteren op eigenpraktijk en deze van samenwerkingsverbanden.
De student vergelijkt kritisch het welzijnsbeleid tussen België en het gastland betreffende één doelgroep/thema. |
De student reflecteert grondig over zijn eigen rol en deze van zijn groepsleden. |
Leerinhoud
Tijdens de contactmomenten wordt de studiereis voorbereid. Er worden contacten gelegd en bezoeken gepland met organisaties uit Nederland. Naast het inhoudelijk luik is de studiereis op groepsdynamisch vlak ook een belangrijk gebeuren. Ook hier zijn een aantal opdrachten rond. Na de studiereis wordt er een vergelijking gemaakt tussen België en Nederland en worden de verschillende bevindingen gepresenteerd.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 80,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie waarvoor een actieve leerhouding noodzakelijk is.